Tretia generácia Dusteru si vyslúžila pochvalné recenzie. Toto cenovo dostupné SUV má svieži dizajn, vynikajúcu cenu a do ponuky Dacie prináša nové technológie – od hybridného pohonu až po asistenčné systémy, ktoré sme na palubách áut rumunskej značky doteraz nevideli. Ako sa však ukazuje, stále to nestačí. Od 5-hviezdičkovej bezpečnosti má Duster aj v najnovšej iterácii poriadne ďaleko. Spomeňme, že prvá generácia si v roku 2011 odniesla z testov bezpečnostného konzorcia Euro NCAP len tri z piatich možných hviezdičiek a druhá generácia, ktorá podstúpila zničujúci nárazový test v roku 2017, si skóre nevylepšila. Opäť dosiahla len na tri bezpečnostné hviezdy. Veľa sa preto očakávalo od tretej generácie. No tá tieň predchodcov neprekročila.
Čítajte viac Dacia Bigster: Najväčší model všetkých čias je tu. Značku posúva vyššie, cenu nie
Test podstúpila verzia Hybrid 140 s maximálnou bezpečnostnou výbavou, ktorú Dacia ponúka. Na palube tak boli predné a bočné airbagy, dokonca aj pre zadných cestujúcich, kotviace body Isofix na zadných sedadlách, autonómne brzdy registrujúce chodcov aj cyklistov, obmedzovač rýchlosti, udržiavanie v jazdnom prúde či detekcia únavy vodiča. Napriek tomu si za ochranu dospelých odniesol Duster len 70 %, za ochranu detí 84 %, za chodcov 60 % a za asistenčné systémy skromných 57 %. Práve posledná kategória Duster znevýhodňuje, pretože asistenčné systémy majú vplyv aj na počet bodov udelených za ochranu dospelých či chodcov. Prevencia má jednoducho prednosť.
Čítajte viac Dacia Duster Carpoint: Takto ju nepoznáte. Vyzerá fakt ‘cool‘
Nedá sa však povedať, že by si Duster nepolepšil. Od prvého testu totiž ubehlo 13 rokov, počas ktorých sa nároky na bezpečnosť výrazne zvýšili. Tri hviezdičky z roku 2011 nie sú tým istým, čo predstavujú dnes. Prvá generácia Dusteru by pravdepodobne podľa aktuálnych kritérií totálne prepadla. Ak porovnáme všetky tri generácie, Duster si zachoval prakticky identickú ochranu dospelých členov posádky, mierne si polepšil v ochrane detí a obrovský pokrok urobil v ochrane zraniteľných účastníkov cestnej premávky, teda chodcov či cyklistov, ale aj v asistenčných systémoch, hoci stále nemá napríklad výstrahu pred chodcami pri cúvaní. No objavili sa aj isté „hardvérové“ nedostatky. Pozrime sa na výsledky podrobne:
Porovnanie bezpečnosti troch generácií
Generácia | 3. generácia (2024) | 2. generácia (2017) | 1. generácia (2011) |
---|---|---|---|
Počet hviezdičiek | 3* | 3* | 3* |
Ochrana dospelých | 70 % | 71 % | 74 % |
Ochrana detí | 84 % | 66 % | 78 % |
Ochrana ostatných účastníkov premávky | 60 % | 56 % | 28 % |
Asistenčné systémy | 57 % | 37 % | 29 % |
Ochrana dospelých – 70 %
Kabína s priestorom pre cestujúcich zostala pri čelnom náraze stabilná a figuríny zaznamenali dobrú ochranu kolien a stehenných kostí vodiča aj spolujazdca. Duster preukazuje podobnú ochranu cestujúcich rôznych vzrastov na všetkých sedadlách, ale má slabšiu ochranu hrudníka. Celkovo je pri čelnom náraze bezpečným vozidlom. Pri bočnom náraze dostal maximum bodov, ale nemá airbag zabraňujúci kontaktu hláv osôb na predných sedadlách. Pri náraze zozadu má dobrú ochranu proti poraneniu krčnej chrbtice.
Ochrana detí – 84 %
Okrem krku desaťročnej figuríny pri čelnom náraze, ktorého ochrana bola prijateľná, poskytoval Duster dobrú ochranu všetkých kritických oblastí tela pre obe detské figuríny. Dobré výsledky pritom dosiahol aj pri bočnom náraze. Airbag predného spolujazdca je možné deaktivovať a vodič má dobré informácie o aktuálnom stave jeho aktivácie/deaktivácie. Duster však nemá žiadny systém na detekciu prítomnosti detí vo vozidle na zadných sedadlách, čo môže zaviniť zabudnutie detí.
Ochrana zraniteľných účastníkov premávky – 60 %
Ochrana hlavy zrazeného chodca alebo cyklistu bola prevažne dobrá, ale so zlými výsledkami pri ich kontakte s pevnými A-stĺpikmi. Ochrana stehennej kosti bola bezproblémová vo všetkých testovacích bodoch, zatiaľ čo ochrana kolena a holennej kosti nie je veľmi vyhovujúca. Systém autonómneho núdzového brzdenia síce vie reagovať na zraniteľných účastníkov cestnej premávky, ale nemá detekciu cyklistov blížiacich sa zozadu, takže môže dôjsť ku kontaktu pri otváraní dverí.
Asistenčné systémy – 57 %
Celkovo je funkcia systému autonómneho núdzového brzdenia adekvátna. Duster však nemá žiadny systém na detekciu cestujúcich na zadných sedadlách, čo je súčasť bodovania, a tak nedostal žiadne body za upozornenie na nezapnutý pás. Euro NCAP zároveň uvádza, že systém na udržiavanie v jazdnom pruhu jemne koriguje dráhu vozidla a zasahuje aj v niektorých krízovejších situáciách. Asistenčný systém rýchlosti využíva kameru a digitálnu mapu na identifikáciu miestneho rýchlostného limitu.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….