Starý príbeh v nových šatách
Podľa slov autora námetu Patrika Vyskočila a dramaturga Dávida Hartla chceli vytvoriť moderný muzikál na nadčasový biblický motív a táto myšlienka prišla v čase invázie na Ukrajinu. Patrik Vyskočil je tiež spoluautor textov piesní aj hudby. „Prvé moje stretnutie s príbehom Mojžiša bolo na hodinách náboženstva, neskôr v dospelosti ma inšpiroval film Ridleyho Scotta Exodus, ako aj film Mojžiš s Benom Kingsleym a dokonca aj jedna z mojich najobľúbenejších animovaných rozprávok Princ egyptský s fenomenálnou hudbou Hansa Zimmera. Myšlienka muzikálovo spracovať príbeh Mojžiša prišla niekedy v čase začiatku ruskej invázie na Ukrajinu, z ktorej začali na Slovensko prúdiť húfy ľudí hľadajúcich útočisko. Preto som si zvolil práve Mojžiša a tému biblického exodu, aby som na jeho základe postavil silný príbeh hľadania kultúrnej a národnostnej identity, hľadania nádeje, viery a odpustenia, ktoré tak veľmi absentujú v súčasnej polarizovanej spoločnosti.”
Vyskočil a Hartl v autorskom tandeme už majú za sebou úspešné divadelné projekty Cyrano z predmestia a The Bodyguard, Mojžiš je však ich prvým autorským celovečerným muzikálom. Pri jeho tvorbe oslovili na spoluprácu špičkových divadelných tvorcov. Na librete a dialógoch spolupracovali s Petrom Pavlacom, hudbu k muzikálu vytvoril Ľubomírom Dolný na hudobný námet Patrika Vyskočila. „Hudba je skomponovaná pre 19-členný orchester, ktorý bude účinkujúcich sprevádzať naživo počas predstavení. Nájdete v nej dobové prvky, náznaky popu i etnickej hudby, to všetko s využitím klasickej novovekej hudby,“ hovorí skladateľ. Na textoch piesní spolupracoval Patrik Vyskočil s Jánom Štrasserom. Aj tu sa v niečom história opakuje, veď pri muzikáli Cyrano z predmestia si piesne medzi sebou podelili tiež dvaja textári – Ján Štrasser a Kamil Peteraj.
Čítajte viac Dickensov Oliver ako muzikál na Novej scéne prináša lásku a nádej
Nadčasové aj dnešné
V titulnej postave Mojžiša sa s Patrikom Vyskočilom alternuje skúsený sólista divadla Lukáš Pišta: „Mojžiša stvárňujem ako človeka vznetlivého, spravodlivého, inteligentného. Milujúceho a veriaceho v Boha. Zahrať ho, bolo pre mňa výzvou a súčasne je to aj nesmiernou cťou.“
Súčasná bude pôsobivá scéna Mareka Hollého aj choreografie Ladislava Cmoreja a Miroslava Figuru, pri ktorých sa tanečníci v muzikáli Mojžiš popasujú aj s témami ako desať egyptských rán.
Nadčasové a pritom súčasné kostýmy Ľudmily Várossovej sa inšpirovali rôznymi pracovnými odevmi, ale aj módou ulice. Uznávaná kostýmová výtvarníčka využíva bielu a čiernu ako symbol chladu a strachu, žltú ako túžbu po slobode a modrú ako nádej v lepší zajtrajšok. Odev v tomto muzikáli zároveň oddeľuje porobené národy a otrokárov. „Divák sa musí sám nájsť v príbehu o Mojžišovi. Aby sa v reálnom živote vedel vzoprieť neprávosti, potupe, hlúposti. Aby mal silu odpúšťať a nestratiť nádej. Našich hrdinov stretávame na ulici či v médiách. Na jednej strane pôsobia civilne, na druhej strane si v kostýmoch nesú farebnú pečať chladu, hrôzy, slobody či nádeje. Týmto, ale aj rafinovaným strihom, je svet na javisku takpovediac súčasne štylizovaný,“ vysvetľuje Ľudmila Várossová.
Príbehy z knihy kníh sú stále aktuálne, pretože ľudia sa nemenia. Tak ako vtedy i dnes prežívajú lásku, radosť, smútok, strach, hľadajú svoje korene a miesto pre lepší život.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….