A je to tu. Peking sa už mstí za európske clá na čínske elektromobily

Európsky parlament schválil 4. októbra hlasovaním clá na dovoz čínskych elektromobilov. Sadzby sa pohybujú od 7,8 % pre Teslu až po neuveriteľných 35,3 %. Pre SAIC, ktorý vlastní aj ambicióznu značku MG. A to hovoríme o dodatočných clách, ktoré sa pripočítajú k štandardnej sadzbe. Výška ciel pre jednotlivé značky určil vyšetrovací tím na základe zistení, nakoľko boli automobilky dotované čínskou vládou, čo im umožnilo ponúkať autá za dampingové ceny, ale aj na základe ochoty spolupracovať pri vyšetrovaní. Ak sa nič nezmení, clá vstúpia do platnosti od 31. októbra a budú platiť päť rokov. Je pochopiteľné, že Pekingu sa takéto kroky Európskej únie nepáčia. A nepáčia sa ani mnohým európskym automobilkám, ktoré v Číne autá vyrábajú a dovážajú do Európy, ale aj tým, ktorí tušili, že Čína bude reagovať odvetnými opatreniami. Presne to sa teraz deje.

Omoda5 Čítajte viac Čínska Chery odkladá výrobu elektromobilov v Španielsku. Kvôli clám

Peking už skúma možnosť zvýšenia ciel na európske autá dovážané do Číny. Tentoraz sa ale nemajú týkať elektromobilov. Tými aj tak nedokážu európske značky konkurovať domácim čínskym produktom za extrémne nízke ceny. Čína si jednoducho vzala na mušku luxusné európske autá s veľkoobjemovými motormi. Len pre predstavu, export nemeckých prémiových automobiliek ako BMW, Mercedes-Benz, Audi či Porsche do Číny s motormi s objemom nad 2,5 litra dosiahol vlani obrat 1,2 miliardy dolárov. V podstate ide o scenár, ktorý už Čína zaviedla voči americkým automobilkám, pretože USA a kanada uvalili na čínske autá rovno 100-percentné clo. No Čína má bič nielen na Nemecko, ktoré je v podstate jediným výrobcom luxusných áut s veľkoobjemovými motormi. Dokáže potrestať aj krajiny, ktoré takéto autá nevyrábajú.

Pozor Aktualita:  V Kalifornii nachytali zvláštnu Teslu. O čo môže ísť?

Jim Farley - CEO automobilky Ford Čítajte viac ‘Sú pred nami,‘ priznal zdesený šéf Fordu, keď vystúpil z čínskeho auta

Napríklad Francúzsko, ktoré tiež hlasovalo za zavedenie dodatočných ciel na čínske elektrické autá. Odplatou je utorňajšie prijatie 39 % cla na dovoz francúzskeho brandy, čo ťažko zasiahne spoločnosti ako Remy Cointreau Pernod Ricard. Dodávky tohto vznešeného moku do Číny, predstavovali minulý rok obrat 1,7 miliardy eur. Francúzsky prezident Emmanuel Macron síce minulý týždeň vyhlásil, že čínske vyšetrovanie brandy je neopodstatnené, zatiaľ čo clá na elektromobily sú potrebné na zachovanie rovnakých podmienok, pričom vyšetrovanie Pekingu označil za „čistú odvetu“, ale to Francúzsku nepomôže. Pák má teda Čína na Európu dosť. Nehovoriac o tom, že by mohla zdvihnúť napríklad ceny batériových článkov, ktoré dodáva európskym výrobcom a ktorí sú na nej závislí.

Ako hlasovali krajiny EÚ o clách na čínske elektromobily

Hlasovanie Krajiny
Za Bulharsko, Dánsko, Estónsko, Francúzsko, Írsko, Taliansko, Litva, Lotišsko, Holandsko, Poľsko
Proti Nemecko, Maďarsko, Malta, Slovensko, Slovinsko
Zdržali sa Rakúsko, Belgicko, Chorvátsko, Cyprus, Česko, Fínsko, Grécko, Luxembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španielsko, Švédsko
Pozor Aktualita:  Nie ste si istí, či ste spáchali dopravný priestupok a príde pokuta Dá sa to overiť za minútku

2 01 1 Čítajte viac Končí Škoda v Číne? Ak VW zavrie dve čínske fabriky, nič iné jej asi neostane

Neobraňujeme Čínu, ale európsky poslanci si zrejme neuvedomili riziká súvisiace so zavedením cieľ. Varovali pred nimi dlhodobo viacerí šéfovia automobiliek, ako Oliver Zipse z BMW, ktorý ich označil za fatálne, či Carlos Tavares, šéf Stellantisu. „To, čo teraz potrebujeme, je rýchla dohoda medzi Európskou komisiou a Čínou, aby sme zabránili obchodnej vojne, v ktorej nikto nič nezíska. Fakt, že Nemecko hlasovalo proti clám, je dôležitým signálom a zvyšuje šance na dosiahnutie dohody,“ povedal šéf BMW. A naozaj k dohode ešte môže dôjsť. Čína napríklad ponúkla už pred mesiacom návrh, aby mali čínske elektromobily predávané v EÚ minimálnu cenu 30 000 eur. Peking dúfal, že to zabráni uvaleniu represívnych ciel, keďže by to odvrátilo obavy zo zaplavenia Európy lacnými čínskymi elektromobilmi.

FCA Milan Čítajte viac Vojna Talianov so Stellantisom pokračuje. Chcú mu zablokovať milióny eur

Brusel tento návrh odmietol s tým, že nejde len o ceny, ktoré si čínski výrobcovia účtujú v Európe, ale aj o štátne dotácie, ktoré čínske spoločnosti dostávali na výrobu elektromobilov v Číne, a odstránenie vplyvu takýchto podporných platieb. V súčasnosti predávajú čínske automobilky, ako MG, BYD a SAIC elektromobily za cenu tesne nad 30 000 eur, aj keď ich predávajú za zlomok ceny na domácom trhu, čím len zdôrazňujú svoju flexibilitu. ale aj príťažlivosť pri predaji v Európe. Riešením by mohla byť individuálne vypočítaná minimálna cena pre každú automobilku a prípadne aj pre typ modelu v závislosti od veľkosti auta a jeho dojazdu, uviedli zdroje. Jeden zo zdrojov uviedol, že minimálne cenové hladiny 35 000 až 40 000 eur by slúžili ako lepšie východisko k rozhovorom.

Pozor Aktualita:  Hyundai Inster Cross: Elektrický trpaslík mieri do terénu. A bez emisií

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….