Ako súvisia výbuchy pagerov v Libanone s čínskymi autami?

Nedávno sme písali, že americké ministerstvo obchodu navrhlo zakázať čínsky softvér a hardvér v takzvaných prepojených vozidlách v USA. Odôvodnilo to obavami o národnú bezpečnosť. Tento krok by prakticky zabránil takmer všetkým čínskym autám vstúpiť na americký trh.

Nariadenie zároveň prinúti americké a ďalšie veľké automobilky v najbližších rokoch odstrániť čínsky softvér a hardvér z vozidiel, ktoré jazdia po cestách v USA. Americká administratíva má totiž vážne obavy, že čínske spoločnosti by prostredníctvom nich mohli zhromažďovať údaje o vodičoch a infraštruktúre v USA. Ďalšie obavy vyvoláva možnosť manipulovať zo zahraničia s vozidlami pripojenými k internetu a s navigačným systémom. Tieto informácie by mnohí možno nazvali „typickou americkou paranojou“. Výbuchy pagerov v Libanone však ukazujú, že tieto obavy spočívajú na reálnych základoch.

Bosch - lidar Čítajte viac Ford vás udá: Nová technológia pošle hlásenie o priestupku priamo policajtom

Okrem chaosu, ktorý sofistikované útoky s desiatkami mŕtvych a tisíckami zranených vyvolali, poukazujú aj na širšie globálne hrozby, ktoré môžu prichádzať s rozširujúcimi sa technológiami z Číny a Ruska, najmä v automobilovom priemysle.

Pozor Aktualita:  VIDEOTEST: Renault Symbioz - len predĺžený Captur? Ani náhodou

Útoky v Libanone so zneužitými pagermi a vysielačkami ukázali, aké môžu byť moderné komunikačné zariadenia zraniteľné a nebezpečné. Vyššie spomenutá navrhovaná legislatíva v USA, ktorá by mohla vstúpiť do platnosti už v januári 2025, by zablokovala používanie čínskeho a ruského softvéru od modelového roka 2027 a hardvéru od roku 2030. Tento krok je reakciou na obavy, že prepojené smart vozidlá by mohli byť zneužité na kybernetické útoky alebo na zber citlivých osobných údajov Američanov. Ministerka obchodu USA Gina Raimondová zdôraznila, že „prepojené autá predstavujú veľmi reálnu hrozbu pre národnú bezpečnosť a americký ľud.“

Aj keď niektorí kritici tvrdia, že tento krok hraničí s ochranárstvom a prehnanými obavami (a v niečom možno majú aj pravdu), útoky na civilné komunikačné zariadenia dokazujú, ako ľahko môžu byť bežné smart zariadenia zneužité ako zbrane a ako ťažko je odhaliť ako sa to stalo.

vehicle-to-vechicale-wifi Čítajte viac Americký prezident: Čínske autá môžu byť hrozbou pre národnú bezpečnosť

Pozor Aktualita:  V Senci rekonštruujú dôležitú cestu a križovatku. Rátajte so zdržaním

Udalosti v Libanone ukázali, že dohľad nad globálnymi dodávateľskými reťazcami je zložitý a narušenie bezpečnosti sa môže diať cez viaceré krajiny a firmy, ktoré slúžia len ako medzičlánky v distribučnej sieti. V prípade výbuchov pagerov v Libanone bol dodávateľský reťazec nejasný a komplikovaný. Zariadenia boli údajne vyrobené maďarskou spoločnosťou, ktorá získala licenciu na použitie obchodného mena taiwanského výrobcu. Tento labyrint v dodávateľskom reťazci zvyšuje riziko, že podozrivé technológie môžu relatívne jednoducho preniknúť aj na trhy, ktoré sa pred nimi chránia.

Aj keď Čína a Rusko nie sú oficiálnymi nepriateľmi USA a ani EÚ, ich aktivity v kyberpriestore vyvolávajú vážne pochybnosti. Preto sa treba pripraviť na možnosť, že navonok bezpečné technológie a siete, tvorené miliónmi vzájomne prepojených zariadení (alebo áut) môžu byť pomerne ľahko zneužité na úplne iné účely, než je ich primárny.

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….