Združovanie je jednou z ciest, ako môžu dostať automobilky svoje flotilové emisie pod kontrolu. Dosiahnuť budú musieť priemer 95 gramov CO2 na kilometer. Každý nadlimitný gram za každé predané auto bude trestaný pokutou 95 eur. Takže ak sa spojí automobilka, ktorej priemer je vyšší než požadovaný priemer, s takou, ktorá má nižšie emisie, spolu môžu splniť požadovaný ciel. Samozrejme, automobilka s vyššími emisiami za túto službu druhej zaplatí. Môže to byť ale lacnejšie než hroziace pokuty, ktoré bude musieť premietnuť do cien.
Čítajte viac Česi a Taliani idú spoločne bojovať proti ‘brutálnym‘ emisným pokutám
Európske automobilky však zatiaľ s takýmto združovaním váhajú. Naopak, niektorí menší výrobcovia ako Suzuki a Mazda už vytvorili partnerstvá na nasledujúci rok. Suzuki sa spojilo s Volvom, ktoré má výrazný podiel predaja elektrických vozidiel vrátane plug-in hybridov, zatiaľ čo Mazda a Honda spolupracujú s Toyotou, ktorá ponúka najmä úsporné hybridy. Volkswagen a Renault zatiaľ združovanie zvažujú, ale iba v prípade, že to bude nevyhnutné. Nechávajú si ho ako záložný plán.
Kto by sa s kým mohol spojiť
Ciele EÚ na rok 2025 požadujú zníženie emisií o približne 15 % oproti roku 2021. Podľa expertov to znamená, že automobilky budú musieť predávať minimálne 20 % elektromobilov, pričom ale aktuálny podiel na trhu je len 14 %. Zákazníci sa od elektromobilov odvracajú kvôli vysokým cenám, nedostatočnej nabíjacej infraštruktúre, krátkemu dojazdu či obavám zo životnosti drahých batérií. Nedodržanie cieľa však môže automobilkám priniesť pokuty v celkovej výške 15 miliárd eur.
Čítajte viac Už aj Briti túžia viac po dieseloch ako elektromobiloch. Automobilky bijú na poplach
Výskumná skupina ICCT vo svojej správe vypočítala, že automobilky budú musieť v roku 2025 znížiť priemerné emisie CO2 svojho vozového parku o 12 % oproti roku 2023, aby dosiahli požadovaných 94 g/km. ICCT navrhlo aj niekoľko hypotetických skupín na združovanie. Napríklad Mercedes-Stellantis, Toyota-Renault-Nissan-Mitsubishi a Volkswagen-Tesla, ktoré by pomohli pomôcť splniť ciele. Automobilky majú čas na uzavretie združení až do 31. decembra 2025.
Niektorí to vraj zvládnu sami
Podľa ICCT sú na tom najhoršie Ford, VW a Mercedes-Benz s odstupom 17 – 21 % od dosiahnutia cieľov na základe predajov v roku 2023, zatiaľ čo BMW a Kia sú k cieľom najbližšie, s rozdielom „len“ 10 %. Napriek odporúčaniam výskumných a lobingových skupín, akou je napríklad ACEA, niektoré automobilky avizovali vlastné opatrenia pred združovaním. Stellantis plánuje obmedziť výrobu spaľovacích modelov, aby zabezpečil dostatočný predaj elektromobilov, a BMW tvrdí, že je pripravené splniť svoje záväzky.
Čítajte viac Pneumatiky bez alpského symbolu? Na Slovensku v zime zatiaľ bez pokuty
Volkswagen, ktorý v roku 2021 zaplatil vyše 100 miliónov eur za nesplnenie cieľov, oznámil, že opäť zváži združovanie s inými výrobcami, ak nebude iná možnosť. Generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo tiež uviedol, že by firma radšej vytvorila emisné združenie, než aby platila pokuty. Suzuki sa zas nedávno rozhodlo vymeniť predchádzajúceho partnera Toyotu za Volvo, ktoré má lepšiu pozíciu v oblasti elektrických vozidiel. Podľa ICCT je Volvo už približne 30 % pod cieľom na rok 2025, čo dáva Suzuki vyššiu šancu splniť požiadavky EÚ.
Dávame do pozornosti Zapoj sa do kvízu a vyhraj CUPRA na víkend! Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….