Čo s ‘utopeným‘ autom? Radšej ani neštartujte

Nerobme si ilúzie. Poškodenie vodou patrí medzi najhoršie škody, ktoré sa môže autu stať. Rozsah následkov závisí najmä od toho, ako vysoko voda vystúpila, či sa dostala len ku kolesám, do interiéru, alebo do motorového priestoru. Samostatnou kapitolou sú zaplavené elektromobily. Čo s tým? Ak voda dosahuje len výšku prahov karosérie, takže v nej boli ponorené iba náboje kolies a brzdy, až také dramatické to nebude. Autá sú na takéto zaplavenie pripravené. No nie na dlhodobé. „Preto je dobré postupovať podobne, ako to robia priaznivci off-roadov po jazde v ťažkom teréne. Je vhodné dať auto na zdvihák, odmontovať kolesá, vyčistiť brzdy od bahna a pre istotu vymeniť brzdovú kvapalinu,“ radí Petr Vaněček zo spoločnosti Aures Holdings.

Voda nad kolesami? Začína sa horor

Podľa Vaněčeka môžu neskôr robiť problémy aj ložiská kolies, v ktorých zdegraduje doživotná náplň maziva, takže aj tie je lepšie vymeniť, rovnako ako olejové náplne diferenciálov. Horšie je to, pokiaľ hladina vody stúpne o niečo vyššie, takže napríklad natečie do výfukového potrubia. V moderných autách sú totiž vo výfukovom potrubí katalyzátory, lambda sondy, pri zánovných autách aj filtre pevných častíc, čo sa dnes týka nielen naftových, ale aj mnohých benzínových áut. „V takomto prípade je lepšie auto neštartovať a dať ho odtiahnuť do servisu. Tam by mali výfuk rozmontovať a vysušiť. Pokiaľ by sa dostala voda do chladiča, aj ten treba vyčistiť, prípadne vymeniť,“ hovorí Petr Vaněček. To však ešte stále nie je likvidačná záležitosť.

Pozor Aktualita:  Toyota Hilux Hybrid: Drsný pikap si pomáha ‘kvapkou‘ elektriny

Jedinečné zábery z dronu prinášajú nový pohľad na povodeň: Karloveská riviéra, Vodárenská záhrada a Nákladný prístav

Najhoršie je, ak sa voda dostane nad kolesá a natečie do interiéru. Všade je veľa elektroniky. Nízko sú napríklad umiestnené riadiace jednotky airbagov či pyrotechnických predpínačov bezpečnostných pásov. Pri niektorých vozidlách býva nízko aj štartovacia batéria. Motor síce môže vydržať, doň voda natečie málokedy, poškodené ale budú všetky senzory, ako aj elektrické a elektronické súčasti auta. „Ak je voda v interiéri, je lepšie vôbec neštartovať a zavolať rovno do servisu, aby auto odtiahli a pokúsili sa ho zachrániť. Pokiaľ máte havarijnú poistku, dajte hneď vedieť túto udalosť poisťovni, aby sa na auto prišiel pozrieť jej likvidátor. Veľmi často takéto vozidlo poisťovňa odpíše ako takzvanú ‚totálnu škodu‘,“ upozorňuje Vaněček.

Nemecko - zaplavené autá 2021 Čítajte viac Pozor na zaplavené autá. Toto je 5 krokov, ako ich odhaliť

Väčšinu zaplavených áut sa totiž neoplatí opravovať, náklady môžu prevýšiť ich predajnú cenu. „Správne by po zatopení auta mala byť vymenená všetka elektroinštalácia, čo znamená náklady vo výške niekoľkých tisícok eur,“ hovorí Petr Vaněček. Moderné vozidlá plné elektronickej výbavy a bezpečnostných prvkov vykazujú po zatopení zvýšenú náchylnosť na poruchy. Kedykoľvek môže skolabovať elektronika, napríklad ABS, ESP alebo prednárazový asistent. Nepríjemné sú aj časté zlyhania infotainmentov, ktoré sú na vodu extrémne citlivé. Ďalším negatívnym efektom býva korózia na neobvyklých a skrytých miestach, ktorá sa objaví až po čase.

Zachraňujete s rozumom

V každom prípade, ak sa rozhodnete nepoistené auto zachrániť, bude to zložité. „Pomôže diagnostika, ktorá rozpozná vyskratované riadiace jednotky, ale otázkou je, či riskovať naštartovanie auta s olejom, do ktorého sa dostala voda. Určite ho pred oživovaním vymeňte, a to vrátane toho v prevodovke a diferenciáloch,“ radí Vaněček. A ako je to so zaplavenými elektromobilmi? Ich batéria je síce vodotesná, ale primárne proti odstrekujúcej dažďovej vode. Pokiaľ sa batéria, ktorá býva pri nových vozidlách najčastejšie súčasťou podlahovej plošiny, dostane pod vodu, záruka vodotesnosti neexistuje. „S vytopeným elektromobilom rozhodne nejazdite, dajte ho doviezť do servisu, kde vám poradia ďalší postup podľa manuálu výrobcu,“ upozorňuje Vaněček.

Pozor Aktualita:  Vláda už schválila zvýšenie ceny ročnej diaľničnej známky na 90 eur

Leyenová, Fico, Tusk, Fiala, Nehammer, Poľsko, V4 Čítajte viac Slovensko a susedia získajú európske miliardy na obnovu po povodniach. Je to obrovská pomoc, uviedol Fico

Stále však nie sme na konci rizík. S časovým odstupom po záplavách hrozí totiž, že sa postihnutí majitelia budú snažiť zatopené a povrchne opravené vozidlá predať v súkromnej inzercii alebo v autobazároch. Pri kúpe by ste preto mali byť obzvlášť opatrní. „Vyžaduje to detailnú kontrolu. Treba zistiť, či nie je bahno na ťažko prístupných miestach, napríklad pod čalúnením dverí. Často býva aj za dverovým tesnením alebo pod palubnou doskou. Veľa napovie aj väčšia miera korózie pod kobercom batožinového priestoru alebo zápach,“ opisuje Vaněček. Najlepšou radou pri kúpe ojazdeného vozidla v čase po povodniach je preto opatrnosť a preverený predajca. Jednoducho, auto nekupujte priamo do majiteľa, nebodaj cez sociálne siete.

„Ak tak ale urobíte, požadujte, aby kúpna zmluva obsahovala ustanovenie o tom, že vozidlo nebolo zatopené, aby ste v rámci reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu,“ hovorí Vaněček. Riziko môžete znížiť aj tým, že dáte prednosť kúpe „jazdenky“ zo Slovenska, kde je ľahšie vystopovať pôvod auta. Navyše sa počet zatopených vozidiel nebude pohybovať vo veľkých číslach. Poisťovňa Allianz napríklad informovala, že má 40 takýchto hlásení. Po tohtoročných letných záplavách sa najviac zatopených áut môže objaviť z Českej republiky, Nemecka a Rakúska. Storočnú vodu zaznamenali v Severnom Porýní-Vestfálsku, Dolnom Sasku, Bavorsku a Bádensku-Württembersku, kde a voda vyliala aj do výšky 1,5 metra a doslova spláchla stovky áut.

Pozor Aktualita:  Alpine A390_ß: Francúzi pripravujú tretí model - elektrický fastback

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….