Dacia Bigster: Najväčší model všetkých čias je tu. Značku posúva vyššie, cenu nie

Dacia predstavuje dlho avizované veľké SUV. Postaviť sa chce teda takým velikánom, akými sú VW Tiguan, Kia Sportage, Hyundai Tuscon, Toyota RAV4 alebo Peugeot 3008 a Citroën C5 Aircross. Robí to však po svojom, aby si dokázala uchovať to najdôležitejšie – bezkonkurenčný pomer ceny a hodnoty. Trieda, do ktorej mieri, sa začína dnes na úrovni približne 35 000 euro, ale Bigster má štartovať na 25 000 eurách. Jeho dizajn nie je úplným prekvapením. Veď rovnomenný koncept ukázala Dacia už v roku 2021 na veľkolepej konferencii Renaulution. Štúdiou sa inšpiroval aj kratší Duster, ktorý predbehol svojho väčšieho brata takmer o rok. Tieto autá majú však veľa spoločného. Vyvíjali ich totiž súčasne. Nakoniec sa však nenaplnili predpoklady, že Bigster bude len predĺženým Dusterom. Zmien je naozaj neúrekom.

Nielen dlhší

Bigster síce využíva platformu CMF-B, tak ako Duster, ale jeho rázvor sa predĺžil z 2 657 na 2 700 mm, teda o 43 mm. Najväčší model v histórii Dacie je, samozrejme, aj dlhší. Meria 4 570 mm, o 227 mm viac ako Duster. No a na výšku pribudlo 54 mm, takže strecha sa vznáša 1 710 mm nad asfaltom. Úctyhodná je tiež svetlá výška 220 mm, ktorou Bigster prekonáva množstvo konkurentov. Jediným parametrom, ktorý ostal na pôvodnej úrovni, je šírka 1 810 mm. Jednoduché geometrické tvary Bigstreu sú v mnohom podobné Dusteru, ale štylisti si dali záležať, aby ste si ich nesplietli. Úplne nový je predný nárazník aj tvar sacieho otvoru s bronzovými dekoráciami. Pribudli tiež samostatné hmlovky. To isté platí o zadnom nárazníku a veku kufra, ktorý má odlišné prelisy.

Najviac zmien vidieť z profilu. Bigster je až o... Foto: Dacia

Dacia Bigster – 2024 Najviac zmien vidieť z profilu. Bigster je až o 227 mm dlhší v porovnaní s Dusterom. Má odlišné tretie bočné okno aj stĺpik. Za príplatok dostanete až 19-palcové kolesá a po prvýkrát aj dvojfarebnú karosériu. Strecha môže byť čierna.

Z profilu si všimnete úplne nové zadné dvere, predĺžené tretie bočné okno aj lakovaný „šnorchel“ na prednom blatníku. Bigster ponúkne 17– až 19-palcové kolesá s novým dizajnom. Pozíciu vlajkovej lode demonštruje po prvýkrát možnosťou vybrať si dvojfarebný lak karosérie s kontrastnou čiernou strechou. Špeciálne pre Bigster namiešala Dacia nový modrý odtieň Indigo. To však neznamená, že by Bigster zabudol na svoj tuhý korienok. Spodné partie karosérie a blatníky chránia robustné plastové lemy, vyrobené z materiálu Starkle, ktorý obsahuje recyklované biele čiastočky, vytvárajúce škvrnitý efekt. Každý Bigster je teda trošku iný. Tento plast je mimoriadne odolný voči poškodeniu a škrabance na ňom takmer nevidieť, pretože aj vo vnútri má rovnakú farbu.

Nové elektricky ovládané veko má odlišný tvar... Foto: Dacia

Dacia Bigster – 2024 Nové elektricky ovládané veko má odlišný tvar prelisu. A nový je aj nárazník. Ozdobná lišta kombinuje lesklé a matné povrchy.

Obrí kufor aj vyšší komfort

V interiéri ponúka Bigster viac miesta ako Duster. Stále je však určený pre piatich cestujúcich. Sedemmiestna verzia nakoniec kvôli vysokým nákladom nebude. Tí zadní majú mať vďaka predĺženému rázvoru najviac miesta v segmente. Zväčšila sa aj priestorová rezerva nad hlavou a pribudli polohovateľné operadlá! Kufor je samostatnou kapitolou. S výnimkou hybridnej verzie ponúka megalomanských 667 litrov, až o 150 viac ako Duster. Navyše je k nemu jednoduchší prístup, pretože Bigster je prvou Daciou s elektricky ovládaným zadným vekom. Aby sa však šetrilo, vystačí si s mechanizmom s jediným elektromotorom. Gruhá vzpera je plynová. Variabilitu zvyšujú zadné operadlá delené v pomere 40 : 20 : 40, čo nebýva zvykom ani pri oveľa drahších SUV. Navyše sa dajú sklopiť priamo z kufra systémom Easy Fold.

Palubnú dosku si Bigster požičal z Dusteru, ale... Foto: Dacia

Dacia Bigster – 2024 Palubnú dosku si Bigster požičal z Dusteru, ale na rozdiel od neho bude vždy vybavený 10,1-palcovým infotainmentom. A ako prvá Dacia môže mať tiež dvojzónovú klimatizáciu, panoramatické strešné okno alebo elektricky ovládané sedadlo vodiča.

Po tejto úprave má Bigster ložnú plochu dlhú 2,7 metra. Stredová časť môže slúžiť ako lakťová opierka s držiakmi nápojov a smartfónu – ďalšia premiéra v ponuke Dacie. Novinky sú aj vpredu, kde sa po prvýkrát objavuje vysoká lakťová opierka s indukčnou nabíjačkou na smartfón, chladenou priehradkou a veľkým odkladacím boxom. Ku komfortným prvkom, ktoré nemajú v Daciách obdobu, musíme pripočítať dvojzónovú klimatizáciu, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, panoramatickú strechu či akustické predné okno. Systémom YouClip, ktorý reperezentuje päť multifunkčných bodov pre uchytenie držiaka smartfónu, vešiaka, háčika na tašku, tabletov či prenosného svetla konkuruje Dacia aj prvkom Simply Clever, ktorými sa tak rada chváli česká Škoda. Chýbať nebude ani integrovaný strešný nosič, organizér či odolná gumená rohož do kufra.

Do kufra naložíte neskutočných 667 litrov... Foto: Dacia

Dacia Bigster – 2024 Do kufra naložíte neskutočných 667 litrov batožín. Len verzia Hybrid 155 bude o čosi skromnejšia kvôli batérii.

Palubná doska prevzatá z Dusteru je vždy vybavená infotainmentom s 10,1-palcovou dotykovou obrazovkou. Prístrojový panel má buď 7-, alebo vo vyšších úrovniach 10-palcový displej. Displeje sú opticky prepojené zelenou linkou, ktorá sa nachádza v rovnakej výške. Vyššia úroveň Media Nav Live integruje cloudovú navigáciu s bezplatnou aktualizáciou počas ôsmich rokov a tiež audio Arkamis so šiestimi reproduktormi. Samozrejmosťou je konektivita cez Apple CarPlay a Android auto. Bigster je tiež vybavený modernými asistenčnými systémami. Vyššie úrovne majú udržiavanie v jazdnom pruhu aj adaptívny tempomat. Tlačidlo My Safety umožňuje rýchly prístup k osobnému nastaveniu asistentov, čo napríklad znamená, že sa jedným stlačením tlačidla zbavíte otravného upozornenia na prekročenie povolenej rýchlosti.

Pozor Aktualita:  Veľký prehľad: Toto je 20 najpredávanejších áut na Slovensku po 9 mesiacoch

Celkom nové motory

Pod kapotou sa udiala doslova revolúcia. S Dusterom má Bigster spoločnú len jedinú pohonnú jednotku. Ide o 3-valec 1,2 TCe 130, ktorý nahradil pôvodný 4-valec 1,33 TCe. Je spojený výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom oboch náprav 4×4. Ide o 48V mild-hybrid s batériou s kapacitou 0,8 kWh, ktorá sa nachádza pod sedadlom spolujazdca. Štvorkolka disponuje po prvýkrát systémom Terrain Control s terénnymi módmi Auto, Snow, Off-road, Mud&Sand a úsporným režimom Eco. Motor 1,2 Eco-G 140 je odvodený od 3-valca 1,2 Tce 130, ale ako prvý mild-hybrid na svete umožňuje spaľovanie propán-butánu. Vďaka dvom nádržiam s objemom 99 litrov, z toho 49 litrov pre LPG, ponúka dojazd až 1 450 km.

Štvorkolka disponuje po prvýkrát systémom... Foto: Dacia

Dacia Bigster – 2024 Štvorkolka disponuje po prvýkrát systémom Terrain Control s terénnymi módmi Auto, Snow, Off-road, Mud&Sand a úsporným režimom Eco.

Predpokladáme, že práve tento motor bude jadrom ponuky, pretože ponúkne nižšie prevádzkové náklady a zachová rovnako veľký batožinový priestor. Plynový Bigster príde len o rezervné koleso. Vrcholom motorizácie je Bigster Hybrid 155. Už číselné označenie naznačuje, že si ho nemáme pliesť s Hybridom 140, používaným v Dusteri a Joggeri. Spája atmosférický 4-valec so zväčšeným zdvihovým objemom z 1,6 na 1,8 litra ( 78 kW) s elektromotorom s výkonom 36 kW a štartér-generátorom. Multimódová prevodovka používa štyri prevodové stupne pre spaľovací motor a dva pre elektromotor. Elektrickú energiu ukladá hybridný Duster do li-ion akumulátor a s kapacitou 1,4 kWh, väčšieho než ma Bigster. Celkový výkon sústavy tak stúpol zo 103 na 114 kW. Krútiaci moment „spaľováku“ zas vzrástol o 20 Nm na 170. Systémový krútiaci moment nepoznáme.

Pozor Aktualita:  Slávnostne otvorili novú mimoúrovňovú križovatku pri Predajnej

Dacia Bigster - 2024

Dacia Bigster - 2024

Pri hybride sľubuje Dacia o 250 kg vyššiu ťažnú kapacitu, teda približne jednej tony. Naopak, spotreba paliva by mala zamieriť dole o šesť percent pod hranicu piatich litrov. Hybrid bude opäť dostupný výlučne s pohonom predných kolies. Známy 3-valec 1,0 TCe Bigster, ako vlajková loď, vôbec nedostane. A počítať nemôžeme ani s návratom naftového motora. Ten síce Bigster, podobne ako Duster, mať môže, ale nie v Európe. Novinku bude Dacia vyrábať v materskom závode v Pitešti po boku Dustera. Predaj by mal odštartovať začiatkom budúceho roka. A pozor! Bigster nie je posledným slovom do bitky v segmente C. Dacia totiž plánuje ďalšie dva modely. Šéf značky je presvedčený, že ak sa mu tento prienik podarí s Bigsterom, zvládne to aj s ďalšími modelmi.

Pozor Aktualita:  Čo môžu a nemôžu kolobežkári? Pripomeňme si pravidlá po hrozivej nehode

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….