Fico konštatoval, že stretnutie bolo mimoriadne konštruktívne a všetci zúčastnení potvrdili záujem, aby sa znížená sadza dane z pridanej hodnoty (DPH) prejavila aj pre spotrebiteľa. „Bavíme sa tu o znížení DPH na všetky potraviny z 20 % sadzby na 19 % a pre vybrané potraviny zo sadzby 10 % na 5 %. Aj navzdory hlasov tých predchodcov, ktorí spôsobili zdraženie, zjednoduším vysvetlenie. My tvrdíme, že pri 5 % poklese DPH musí nasledovať zníženie cien. Na stretnutí sme prezentovali, že budeme vyžadovať zníženie cien,“ vysvetlil Fico.
Premiér dodal, že na stretnutí sa dohodli na ďalších krokoch a ďalšie stretnutie ich čaká koncom októbra. Podľa jeho slov na chystanom stretnutí chcú byť ešte konkrétnejší a súčasťou rokovaní má byť aj Štatistický úrad SR. „Každý na dnešnom stretnutí si uvedomil svoj podiel zodpovednosti pokiaľ išlo o ceny,“ povedal Fico.
Minister Takáč sa po rokovaní taktiež poďakoval zástupcom rokovania za stretnutie, ktorého hlavným cieľom bolo prejavenia sa zníženej DPH v prospech spotrebiteľa. „Verím, že tie výsledky k 1. januáru 2025 prídu. Je to spoločná téma a čakajú nás ešte ďalšie rokovania,“ povedal Takáč.
Fico na záver konštatoval, že riziká si uvedomuje aj vláda SR, avšak podľa neho budú zdražovanie u základných potravín riešiť, pokiaľ takáto situácia od januára budúceho roka nastane. „Ak je v súčasnosti cena výrobku 1,20 eur, po zmene DPH na 23 % uvidí spotrebiteľ cenu 1,23 eura, pôjde teda hore. Prečo nemá platiť tá istá logika, keď tam, kde je teraz DPH 10 % bude sadzba 5 %,“ objasnil Fico.
Podľa neho si rovnako kabinet uvedomuje aj riziká transakčnej dane. „Je veľmi dôležité pozerať sa na vstupy, pokiaľ ide o prvovýrobcov,“ dodal premiér s tým, že ak nejaký produkt ide do spracovania, bude tých vstupov viac. Verí, že na konci októbra budú v úpravách pokračovať ďalej. Pripustil, že slovenskí výrobcovia produkujú drahšie, ako zahraniční, menovite pripomenul situáciu pestovateľov jabĺk či zemiakov.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….