Hmlovky? Večný problém vodičov. Používajú ich ako ‘laser‘

Zbytočne zapnuté zadné hmlovky vedia ostatným... Foto: Osram

Hmlové svetlá Zbytočne zapnuté zadné hmlovky vedia ostatným vodičom poriadne dvihnúť tlak.

Je tu jeseň a s ňou ranné hmly. Už tie prvé ukázali, že používanie hmlových svetiel robí vodičom na cestách poriadne problémy. Nie je totiž nič horšie, ako keď vám niekto pred vami vypaľuje oči ostrým červeným svetlom. Po hmle už pritom niet ani chýru ani slychu. A to nie je všetko. Niekto hmlové svetlá nezapne ani v hustej hmle a spolieha sa na tie denné. Pritom pravidlá používania „hmloviek“ upravuje zákon. No možno nie tak striktne, akoby sme si predstavovali. Aj preto panuje počas hmly na cestách doslova anarchia. Chce to zdravý rozum.

Zákon nie je striktný, pokuta áno

Platí, že hmlové svetlá smieme použiť len za zníženej viditeľnosti. Ale čo to je? Podľa zákona o cestnej premávke, sa zníženou viditeľnosťou rozumie viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli. Ten istý zákon tiež špecifikuje, že „Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.“ Uvedomiť si pritom treba základnú vec. Hmlové svetlá tu nie sú preto, aby sme lepšie videli, ale najmä na to, aby sme boli lepšie videní inými vodičmi.

Prízraky v hmle na diaľnici, autá pri nehode lietali na všetky strany

Nadužívanie „hmloviek“ je preto rovnako škodlivé ako keď ich v hmle vôbec nezapneme. Jednoducho, s hmlovkami je nutné pracovať. Nejde o typ svetiel akými sú stretávacie, ktoré môžu ostať zapnuté stále. Vodič má hmlové svetlá vypínať a zapínať podľa potreby, podobne ako tie diaľkové. Ak sa zmenia podmienky, vodič má na to reagovať vypnutím alebo zapnutím hmloviek. O tom, v akom sú režime, jasne informuje piktogram na palubnej doske. Polícia môže vodičovi, ktorý používa hmlovky, keď nie je hmla, neprší a nesneží, uložiť blokovú pokutu vo výške od 10 do 30 eur. A na druhej strane ho „odmení“ pokutou od 30 do 50 eur, ak ich nepoužije, keď treba. Ako teda na to?

Pozor Aktualita:  VIDEO: Ukážeme vám aj to, čo v Nitre na autosalóne nebolo

Na automatiku sa nespoliehajte

Hmla počas dňa dokáže oklamať svetelné senzory mnohých áut. Tie situáciu vyhodnotia ako vhodnú pre používanie denných svetiel. Senzor si jednoducho povedané „myslí“, že svetla je dosť a nie je tma. V takom prípade ostávajú rozsvietené len predné denné svetlá. Zadné svetlá sú vypnuté, a to je veľmi zlé. V hmle je auto takmer neviditeľné. Len niektoré typy áut majú totiž v režime denných svetiel aktivované aj zadné stretávacie svetlá. Hlavné pravidlo preto znie: „Ak je cez deň hmla, zapnite si stretávacie svetlá, nespoliehajte sa na senzory.!“

O tom, v akom sú svetlá režime, jasne informujú... Foto: ADAC

Kontrolky svetiel O tom, v akom sú svetlá režime, jasne informujú piktogramy na palubnej doske.

Pri jazde počas hmly v meste je dôležité prispôsobiť osvetlenie okolitej premávke. Sú pred vami a za vami iné autá? V takom prípade stačí mať rozsvietené stretávacie svetlá. Rozsvietením hmlových svetiel by ste totiž spôsobili viac škody ako úžitku. Hmlové svetlá majú príliš jasné svetlo, ktoré vodičov za vami oslepuje. Nehovoriac o tom, ak stojíte v kolóne. Použitie hmloviek v meste však nie je vylúčené. Je dobré tak urobiť v prípade, že premávka je minimálna a autá sú od seba viac vzdialené. Napríklad počas víkendov alebo sviatkov. Vtedy ich pokojne zapnite.

Pozor Aktualita:  Česi chcú do legislatívy pridať dva nové dopravné priestupky

Oslepiť viete aj samých seba

Na diaľniciach a cestách mimo obcí by sa vodiči mali takisto riadiť okolitou premávkou. Vodič má rozsvietiť stretávacie svetlá pri intenzívnej premávke, keď rozstupy medzi autami nie sú také veľké, aby sa strácali v hmle. A to aj v prípade, že je deň. Ak však vodič vidí autá len za sebou, no pred sebou nie, mal by rozsvietiť aj predné hmlové svetlá. A naopak. Ak je posledným v rade áut, rozsvietené zadné hmlové svetlo umožní zozadu prichádzajúcemu vodičovi skôr spozorovať auto pred sebou.

hmla protijazda Čítajte viac VIDEO: Predbiehanie v hmle a v sychravom počasí je nebezpečnejšie

Predné aj zadné hmlovky má mať vodič zapnuté len v prípade, že ide v hmle po málo vyťaženej diaľnici. A nezabudnite, že pri jazde v hmle môžete oslniť aj sám seba tým, že zapnete diaľkové svetlá. V takom prípade odrazia vodné alebo ľadové čiastočky vo vzduchu veľkú časť lúčov svetla vodičovi priamo do očí. Stačia stretávačky. Protiidúcich vodičov môžu tiež oslňovať nesprávne nastavené svetlá alebo nesprávne nastavený sklon svetiel pri vyššom zaťažení auta. Takže aj na to v hmle myslite.

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….