Ideme do ofenzívy a tisíce pracovníkov sú len ochutnávkou toho, čo príde. Vo Volkswagene sa vedú tuhé boje o budúcnosť automobilky

Ministerka hospodárstva Denisa Saková hovorí o o baterkárni Volkswagenu a cenách energií

Zdroj: TV Pravda

Už vo štvrtok 21. novembra, keď sa začalo tretie kolo rokovaní medzi vedením firmy a zástupcami zamestnancov, sa tisíce robotníkov z viacerých častí Nemecka zhromaždili na futbalovom štadióne vo Wolfsburgu, kde Volkswagen sídli. „Ide len o ochutnávkou toho, čo príde v decembri,” cituje slová predsedníčky podnikovej rady automobilky Daniely Cavallovej Reuters. Niektorí robotníci prišli tematicky v maskách a v rukách držali náhrobný kameň, ktorý symbolizuje pochovávanie automobilky. Odborári a zamestnanci volajú po „veľkom ústretovom kroku” zo strany firmy a odmietajú zatváranie závodov.

V prípade, že požiadavky vedenie koncernu akceptovať nebude, odborári avizujú, že zamestnanci pracujúci v nemeckých fabrikách Volkswagenu vstúpia do štrajku. Reuters pripomína, že by išlo o prvý rozsiahlejší štrajk v automobilke od roku 2018, keď viac ako 50-tisíc jej pracovníkov vyšlo do ulíc s požiadavkou na zvýšenie platov.

Volkswagen Bratislava Čítajte viac Takmer nereformovateľný gigant, ktorý zaspal dobu. Volkswagen čelí prežitiu najmä v Číne, tam ho „ničia“ domáce značky

Agentúra Bloomberg píše, že v ohrození sa ocitol závod v Osnabrücku, kde je zamestnaných asi 2 300 ľudí, závod v Drážďanoch s 340 zamestnancami a v meste Emden, kde pracuje až 8 600 ľudí. Zástupcovia zamestnancov, ktorí chcú k dohode dospieť ešte pred Vianocami, radikálny krok v podobe zatvárania fabrík odmietajú. Vedeniu preto navrhli zníženie platov, ktoré by spoločnosti mohlo ušetriť 1,5 miliardy eur.

Podľa odborového zväzu IG Metall hovorí vedenie Volkswagenu o tom, že chce ušetriť až 17 miliárd eur. Spoločnosť zatiaľ pristúpila k zrušeniu desaťročia platnej dohody, ktorá jej zamestnancom zaručovala istotou pracovných miest. Ďalším návrhom firmy je plošné zníženie platov zamestnancov v Nemecku o 10 percent. Pre lepšiu predstavu, koľkých ľudí by sa toto opatrenie dotklo – automobilka v krajine zamestnáva dokopy asi 300-tisíc ľudí, vôbec tak nejde o malé čísla.

Tamojšia podniková rada Volkswagenu spolu s odborármi predložila vedeniu firmy plán, ktorý nepočíta so zatváraním spomínaných fabrík ani s masívnym prepúšťaním. „Vzhľadom na to, že sú potrebné udržateľné riešenia, ideme teraz do ofenzívy a predstavujeme vlastný koncept. Je to protichodný model k plánu predstavenstva zredukovať pracovné miesta, čo bráni budúcnosti namiesto toho, aby ju vytváralo,” vyslovila sa v tejto súvislosti predsedníčka podnikovej rady Daniela Cavallová.

Pozor Aktualita:  DVE slová, ktoré sú v slovenčine nespisovné: Nahraďte ich týmito výrazmi!

Ak by k dohode medzi manažmentom a odborármi nedošlo, hrozilo by, že vôbec po prvýkrát za celých 87 rokov pôsobenia Volkswagenu v Nemecku spoločnosť zatvorí časť svojich závodov. Podľa Cavallovej návrhy vedenia znamenajú „vyhlásenie vojny historických rozmerov pre našu vlastnú pracovnú silu aj pre celý domáci región”.

Volkswagen má však nákladnú výrobu áut. Reuters uvádza, že vo fabrikách VW ide na mzdy 15,4 percenta z celkových tržieb. BMW, Mercedes aj Stellantis tento podiel majú nižší, zamestnancom platia menej v pomere voči svojim tržbám – od 9,5 do 11 percent. No vo svojich nemeckých fabrikách dávajú na mzdy oveľa viac – od 15,4 do 17,5 percenta.

Valcuje ich Čína

Zisky skupiny Volkswagen prudko klesajú. Len treťom štvrťroku tohto roka čistý zisk spoločnosti v medziročnom porovnaní klesol o 64 percent na 1,58 miliardy eur – ide o najmenej ziskový štvrťrok automobilky v priebehu posledných rokov. Najväčší európsky výrobca áut zápasí s viacerými problémami. V prvom rade ide o vysoké výrobné náklady, spomalený prechod na elektrické autá a v neposlednom rade aj o zvyšujúcu sa konkurenciu zo strany Číny.

volkswagen spustenie výroby Škoda superb Čítajte viac Volkswagen tlačia čínski rivali. Stav je veľmi alarmujúci, tvrdí sama automobilka. Slovenská fabrika je na tom inak

Práve čínsky trh je pre automobilku kľúčový a Volkswagen tu v období od júla do septembra tohto roka predal o 15 percent menej vozidiel ako doposiaľ. Spoločnosť celkovo v tomto období zaznamenala celosvetový pokles dodávok vozidiel o sedem percent a predaj elektroáut klesol o desať percent. Finančný riaditeľ automobilovej skupiny Arno Antlitz situáciu komentoval slovami, že výsledky koncernu od začiatku roka 2024 sú výsledkom pôsobenia v náročnom trhovom prostredí.

Pozor Aktualita:  Kiskovi zastavili vyplácania prezidentskej renty: Nenechá to len tak! Aha, čo sa chystá spraviť

Bloomberg upozorňuje na to, že tlak klesajúceho predaja už cítia aj samotní zamestnanci spoločnosti v Nemecku. Napríklad vo fabrike v prístavnom meste Emden, ktoré leží v spolkovej krajine Dolné Sasko, sa na budúci rok očakáva pokles produkcie z dôvodu nízkeho dopytu po elektrických autách. Spomínaný závod v Osnabrücku, ktorý bol v minulosti vyťažený, už nemá po roku 2026 uzatvorené nové zmluvy na výrobu áut. Vráťme sa však k Číne, v ktorej majú nemecké automobilky vyše 40 závodov na výrobu áut, čo je viac ako v Nemecku. Na čínskom trhu začínajú dominovať domáce značky a predaj tých zahraničných výrazne klesá. Bloomberg uvádza, že zatiaľ čo ešte v roku 2019 Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW predali na tamojšom trhu každé štvrté auto, v súčasnosti je to už len každé siedme.

Trhový podiel týchto západných značiek klesol v krajine s 1,4 miliardy obyvateľmi z 25 na 14 percent. „Konkurenčná situácia v Číne je obzvlášť intenzívna,“ povedal Marco Schubert, ktorý má na starosti predaje Volkswagenu. Nemecký koncern sa pritom čínskeho trhu nemôže vzdať bez boja – ide o dosť veľké lákadlo. V krajine totiž stúpa počet potenciálnych bohatých zákazníkov a konkurencia iných značiek je veľká tak na trhoch v Európe, ako aj v USA. Nemecký automobilový priemysel sa ocitá v čoraz väčšej kríze a už s nemôže spoliehať na čínsky trh, ktorý predtým predstavoval významný zdroj rastu pre nemecké automobilky.

volkswagen spustenie výroby Škoda superb Čítajte viac V bratislavskom Volkswagene prudko vzrástli mzdy. Odtrhli sa od zvyšku Slovenska

Problémy majú aj iné značky

Volkswagen však nie je jediným koncernom, ktorý zápasí s nízkymi predajmi a avizuje škrty. Na podobný krok sa chystá aj ďalšia nemecká automobilka Mercedes-Benz. „V nasledujúcich rokoch znížime naše náklady o niekoľko miliárd eur ročne,” povedala hovorkyňa spoločnosti. Zatiaľ však nepriblížila, či aj tento výrobca áut ráta s prepúšťaním.

Koncern spresnil, že jeho zisk v treťom štvrťroku tohto roka, podobne ako v prípade jeho konkurenta Volkswagenu, výrazne klesol. Zatiaľ čo ešte pred rokom bol zisk automobilky na úrovni 3,4 miliardy eur, teraz to je už len 1,2 miliardy eur. Tržby spoločnosti sa z minuloročných 27,13 znížili na 25,6 miliardy eur. Klesol aj predaj vozidiel spoločnosti Mercedes-Benz – medziročne o 1,4 percenta.

Pozor Aktualita:  Zelenskyj telefonoval s Trumpom: SKVELÉ správy! Orbán hlási veľké plány

volkswagen spustenie výroby Škoda superb Čítajte viac Najväčší súkromný zamestnávateľ robí veľký nábor. Ľuďom ponúka nadpriemerné platy

Problémy má aj americká automobilka Ford Motor Company, ktorá oznámila, že chce v Európe zrušiť 14 percent pracovných miest vo svojich fabrikách. O prácu by tak mohlo prísť približne 4-tisíc ľudí. K tomuto opatreniu plánuje automobilka pristúpiť pre slabý dopyt po elektroautách a stúpajúce náklady na prevádzku.

Americkej automobilke klesli do septembra tohto roka predaje o 17,9 percenta. Do konca roka 2027 by spoločnosť mala v Nemecku prepustiť stovky ľudí a jej vedenie do budúcna nevylučuje, že by mohla pristúpiť aj k tvrdším opatreniam.

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….