Čína je svetovým lídrom vo vývoji a výrobe elektromobilov a elektromobilových batérií. Jednu takú baterkáreň chce postaviť čínska firma Gotion spolu so slovenskou firmou InoBat v Šuranoch na juhu Slovenska. Práve do podobnej fabriky Gotionu do mesta Hefei sa pôjde pozrieť tiež.
Fico sa stretne aj s čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom či s premiérom Li Čchiangom. „My musíme rešpektovať Čínu a musíme dokonca s veľkým rešpektom povedať, že je to krajina, ktorá má jeden a pol miliardy obyvateľov, je stabilná a garantuje mier a určitú mieru rovnováhy nielen v regióne, ale aj na celom svete. Z Číny sa stáva rozhodujúci svetový hráč,“ vyhlásil Fico po stredajšom rokovaní vlády. „Ako ohrozuje demokraciu na Slovensku návšteva predsedu vlády v Číne? Čo tam idem jediný? Neboli tam predstavitelia iných krajín?“ pýtal sa včera predseda vlády.
Opozícia chce vedieť, čo tam ide Fico dohadovať
„Cestu roka 2024,“ ako ju Fico nazval, tvrdo kritizovala opozícia. V stredu k nej zvolali tlačovku Progresívne Slovensko, SaS aj KDH. Zhodne sa pýtajú, čo tam chce Fico podpisovať a vybavovať.
Poslanec za Progresívne Slovensko Štefan Kišš upozorňuje, aby sme draho nezaplatili za takzvané PPP projekty, kde štát spoluinvestuje so súkromníkmi. „Najviac ma vyrušilo vyhlásenie premiéra, že vlastne sa nemusíte ničoho obávať, pretože vraj to zaplatia súkromníci, to znamená, že je všetko v poriadku, no tak čo je toto za nezmysel? Všetko zaplatíme my, ľudia, daňovníci, občania Slovenska,“ povedal poslanec a bývalý šéf štátneho Útvaru hodnoty za peniaze, ktorý kontroloval míňanie politikov.
Poslanec za SaS Juraj Krúpa povedal, že krajiny, ktoré prijali čínske investície, sa zadlžili a ohrozili svoju vnútornú bezpečnosť. Kritiku spojil aj s vystúpením Fica na ruskom propagandistickom televíznom kanáli Rossija 1. „Niečo také sme ešte nevideli. Ani Viktor Orbán si to nedovolil. Videli sme hodinové táranie, pochlebovanie Kremľu a opakovanie ruskej propagandy. Hneď potom sadol do lietadla a išiel do Číny. A je prekvapený, že na Slovensku panuje obava z toho, čo môže v Číne dohodnúť,“ povedal Krúpa. Sám nie je proti spolupráci, no treba jasne povedať, či výmenou za ekonomickú spoluprácu neohrozíme vnútornú bezpečnosť.
KDH hovorí, že Ficova návšteva ohrozuje Slovensko. „Ficova politika na štyri svetové strany je politika orientovaná na Rusko a Čínu. Je tým ohrozená suverenita a bezpečnosť Slovenska, ale aj postavenie v medzinárodných štruktúrach,“ povedal šéf hnutia Milan Majerský. KDH je dokonca aj proti výstavbe baterkárne v Šuranoch.
Fico kritiku opozície nazval „prečudesnou“. „Kľudne s nami mohol ísť niekto z opozície,“ povedal Fico. Aj keď Čínu nenavštevuje príliš často veľa štátnikov zo západu, koncom októbra do Pekingu zavítal fínsky prezident Alex Stubb, nemecký kancelár Olaf Scholz tam bol vlani na jar.
Exminister hospodárstva a člen Demokratov Karel Hirman hovorí, že návšteva Číny a rokovania aj na najvyššej úrovni z EÚ štátov nie sú zvláštnosťou. Sám to považuje za normálny rozvoj vzťahov. „Vždy je však pri takomto rokovaní na najvyššej úrovni podstatný program, ciele návštevy a hlavne obsah podpísaných zmlúv. Zásadný problém je v tom, že program a prípadné zmluvy, o ktorých sa má v Číne rokovať, nie sú vôbec jasné a ani dopredu zverejnené alebo aspoň spomenuté. A to pred takouto veľkou návštevou je absolútne neobvyklé – zvlášť, ak idete do takej významnej krajiny ako Čína,“ hovorí Hirman.
Čo hovoria na Čínu experti
Treba hľadieť nielen na biznis, ale aj na bezpečnosť krajiny, zhodujú sa zahraničnopolitickí experti. Sama Európska únia začala prísnejšie hľadieť na čínske investície.
„Takéto investície totiž môžu byť veľmi ľahko zneužité na dosahovanie politických cieľov. Pokiaľ by sa Ficova vláda usilovala o podobné zapojenie čínskych firiem, určite by to predstavovalo značné riziko. Čína už v minulosti viackrát ukázala, že sa neštíti zneužiť ekonomické závislosti – napríklad v prípade tlaku na Litvu kvôli jej vzťahom s Taiwanom, keď Čína uvalila praktické embargo na litovské produkty a tlačila na európske firmy, aby prerušili vzťahy s litovskými dodávateľmi,“ hovorí odborník Filip Šebok zo Stredoeurópskeho inštitútu ázijských štúdií.
Cesta podľa neho zapadá do snahy vlády zdôrazňovať význam ekonomickej diplomacie a viesť politiku „na všetky štyri svetové strany“. Záujem o Čínu stúpa aj preto, lebo ázijská krajina je jednotkou vo vývoji a výrobe elektromobilov a batérií do nich.
Čítajte viac Z Viedne do Bratislavy cez tunel. Štát plánuje obrovskú investíciu pre motoristov
Varuje však, aby sa Fico nevybral cestou Orbána. „Ten sa stal v rámci EÚ tvrdým obhajcom čínskych záujmov a často naštrbuje európsku jednotu v rôznych otázkach prístupu voči Číne. Zdá sa, že pre Fica môže byť užitočné využívať „čínsku kartu“ aj vnútropoliticky, či už poukazovaním na získané investície a pracovné miesta, alebo samotným faktom, že svoju snahu posilniť vzťahy s Čínou prezentuje ako určitý vzdor proti Bruselu,“ vysvetľuje Šebok.
Môžeme považovať Čínu za priateľskú? Šebok o tom pochybuje. „Čína vníma Slovensko a náš región ako pasívnych hráčov v medzinárodnej politike. Naše záujmy sú pre Čínu druhoradé, hráme vždy iba rolu nástroja pre dosiahnutie širších cieľov. To sa ukázalo napríklad tým, ako Čína podporila ruské strategické záujmy v Európe ešte pred vojnou na Ukrajine, keď Rusko volalo po prestavbe európskej bezpečnostnej architektúry, čo by prakticky znamenalo aj stiahnutie NATO do hraníc spred roku 1997,“ hovorí odborník.
Dôležité je aj upozorniť, že Čína nepriamo podporuje ruskú vojnu na Ukrajine, tým, že Rusku pomáha v ekonomickej oblasti. „Objavujú sa stále nové správy aj o spolupráci v oblasti vývoja zbraní, kde bola doteraz Čína zdržanlivá. Kvôli podpore ruskej agresie voči Európe nemožno považovať Čínu za priateľskú krajinu,“ dodáva.
Pred maďarskou cestou upozorňuje tiež odborníčka na Čínu Dominika Remžová z Asociace pro mezinárodní otázky v Prahe. „Rôzne čínske investície sú spojené s rôznymi rizikami. Tieto riziká zahŕňajú bezpečnostné riziká týkajúce sa telekomunikácií a kritickej infraštruktúry, ako sú obavy spojené so spoločnosťou Huawei a jej investícií do 5G/6G sietí, ako aj politické a geopolitické riziká. Tu, napríklad, môže Čína využiť svoj hospodársky vplyv na presadzovanie vlastných záujmov v rámci EÚ, ako je možné vidieť v prípade Maďarska,“ hovorí Remžová.
„Podľa kategorizácie EÚ je Čína naším partnerom, konkurentom a súperom. V súčasnosti, keď rastie geopolitické napätie, sa však zdôrazňuje najmä aspekt konkurenta a súpera. Nakoľko sa však EÚ stáva voči Číne kritickejšou, Čína sa pravdepodobne bude snažiť využiť akúkoľvek príležitosť na posilnenie vzťahov s jednotlivými EÚ krajinami, a to najmä s tými, ktoré sú ochotné presadzovať jej záujmy,“ dodáva Remžová.
Čínske investície nemusia byť výhra
V Číne bol aj slovenský minister dopravy Jozef Ráž ml. (nom. Smeru). Povedal, že by si vedel predstaviť, keby nám Čína pomohla so stavaním diaľnic. Dokonca si bol pozrieť aj tunel a zaujal ho raziaci stroj, ktorý by si vedel predstaviť aj na Slovensku a ktorý by mohol pomôcť postaviť tunel Karpaty. „Dúfame, že jeden z takýchto mechanizmov bude v krátkom čase už kopať tunel Karpaty a dokončí tak obchvat Bratislavy,” povedal Ráž. Jeho výstavba je stále v hre, aj keď nikto zatiaľ nehovorí, z čoho sa zaplatí. Takmer 12-kilometrový tunel by mal stáť 1,5 miliardy eur.
Pravdou však je, že niektoré čínske investície v Európe nedopadli slávne. Napríklad v roku 2009 chceli Číňania postaviť 50 kilometrov diaľnic do začiatku futbalového Eura v roku 2012, no skončilo sa to fiaskom. Ponúkli o polovicu nižšiu cenu, ako očakávala poľská vláda, no nedodržali termíny a chceli viac peňazí. Poľská vláda pod vtedajším premiérom Donaldom Tuskom nakoniec kontrakt zrušila a požadovala od čínskej spoločnosti odškodnenie.
Kontroverznou investíciou bola aj výstavba diaľnic v Čiernej Hore. China Road and Bridge Corporation začala stavať diaľnice v roku 2014 a odvtedy sa tam nakopilo množstvo problémov. Krajina si požičala peniaze od Číňanov, ktoré nevládala splácať. Od krachu ju zachraňovali západné banky. Investorov obviňovali z toho, že si tam doviezli robotníkov a že výstavba meškala.
Čítajte viac Na najväčšej farme na Slovensku našli vtáčiu chrípku. Hydinári teraz hasia problém
Miriam Lexman z KDH spomenula ďalšie príklady. Podľa nej tam ľudia protestovali proti čínskym investorom, lebo znečisťujú životné prostredie toxickými látkami, ktoré majú negatívny vplyv na zdravie občanov. Hovorí, že do vlastných fabrík, ktoré postavili v Maďarsku, si vozia Ázijcov a nie domácich. „Dokonca si tam priniesli čínskych policajtov, aby týchto ľudí strážili. Toto chceme dovoliť na Slovensku? Múdry sa učí na chybách druhých, ale náš premiér Fico ich ide do Číny opakovať,“ dodala Lexman v stredu.
Elektromobilový líder u nás postaví baterkáreň
Na Slovensku zatiaľ Číňania ohlásili najväčšiu investíciu, už spomínanú baterkáreň v Šuranoch. Má ísť o presnú kópiu tej, ktorú má Gotion v meste Hefei. V prvej fáze má investícia stáť 1,2 miliardy eur a prácu má priniesť až 1 200 zamestnancom. Štát prispeje 214 miliónmi eur. Tieto baterky by mali byť vyrábané pre bratislavský Volkswagen, ale v hre sú aj dodávky pre iné slovenské automobilky. Gotion v Spojených štátoch čelí od amerických politikov kritike, že v baniach na ťažbu vzácnych nerastných materiálov, ktoré kontroluje prostredníctvom iných firiem, panujú otrocké podmienky. Firma obvinenia odmieta.
Aktuálne prebieha aj výstavba piatej automobilky pri Košiciach. Ide o švédsku značku Volvo, ktorého ale väčšinu vlastní iná čínska automobilka Geely.
Takzvaná gigafabrika je dôležitá na výrobu batérií do elektromobilov. Čína je svetovým lídrom v elektromobilite. Čínske elektromobily začínajú zaplavovať už aj európsky trh. Práve preto Európska komisia z dôvodu obavy o budúcnosť tradičných európskych autovýrobcov prijala clá na elektromobily vyrábane v Číne v rozpätí od 17 do 45 percent.
Clá však zasiahnu aj elektromobily, ktoré tam vyrábajú napríklad nemecké značky ako Volkswagen či Mercedes alebo aj americkú Teslu. Čína už vyhlásila, aby svoje domáce automobilky neinvestovali v krajinách, ktoré za clá hlasovali. Práve najväčší autovýrobcovia ako Nemecko a Slovensko hlasovali proti clám. Lídri nemeckého priemyslu ani sám Fico s clami na elektromobily vyrábané v Číne nesúhlasili. Sám Fico európske clá kritizuje.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….