Nemci sa zamilovali do drahej ekonafty HVO 100. Ale len keď idú na STK

Nafta označovaná ako HVO 100 nie je ničím nový. Podobne ako bionafta vzniká z rastlinných olejov, ktoré sa premieňajú na uhľovodíky prostredníctvom katalytickej reakcie s vodíkom (hydrogenácia). Toto palivo je takmer na nerozoznanie od klasickej fosílnej nafty. Ale je tu zásadný rozdiel. Stopercentná nafta HVO100 má až o 90 % nižšie emisie CO2 a možno ju tankovať aj do áut s modernými dieslovými motormi vyhovujúcimi norme Euro 6 bez akýchkoľvek úprav. Okrem emisií CO2 znižuje aj emisie pevných častíc a uhľovodíkov o 30 %, emisie oxidu uhoľnatého o 24 % a produkuje o 9 % menej oxidov dusíka.

EW-HVO-2 Čítajte viac Poznáte nové palivá XTL, HVO či B10? A môže ich tankovať vaše auto?

Bežne dostupná nie je, pretože náklady na jej výrobu sú vyššie ako náklady na výrobu nafty z ropy, ale napriek tomu vo väčšine európskych krajín podlieha rovnakej spotrebnej dani z uhľovodíkových palív. Takže je drahá. Platí to aj pre Slovensko. V Európe sa predáva na približne 4 000 čerpacích staniciach. A od jari aj v Nemecku, kde ju natankujete približne na 200 „čerpačkách“. Čuduj sa svete, Nemci si nové ekologické palivo obľúbili. Podľa údajov klubu Mobil in Deutschland ju používa približne 10 % motoristov v oblastiach, kde je k HVO k dispozícii. A to napriek tomu, že liter tejto ekonafty je o približne 6 až 10 centov drahší ako bežná nafta.

Pozor Aktualita:  VIDEO: Vráťte sa s nami na autosalón do Nitry. Vládli mu najmä Číňania

Čo je a čo nie je HVO

HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) je obnoviteľná nafta. Niekedy sa mylne zamieňa s bionaftou alebo FAME (metylester mastných kyselín). Mnohí dopravcovia si pod bionaftou automaticky predstavujú palivo B100, ktoré spôsobuje problémy, lebo rýchlo degraduje a zanáša filtre. HVO100 vydží veľmi dlho bez akýchkoľvek usadenín v nádrži. Hlavné rozdiely medzi obnoviteľnou naftou HVO100 a bionaftou sú v ich chemickom zložení, vlastnostiach/ výkonnosti v chladnom počasí a v skladovacích vlastnostiach. Bionafta a fosílna nafta majú odlišné zloženie, preto sa nemôžu navzájom nahradiť. Maximálna prípustná koncentrácia bionafty FAME v zmesi s fosílnou naftou je 7 %.

Ako uvádza Benjamin Kraatz, hovorca spoločnosti Sprint Tank GmbH, niektorí ľudia si dokonca HVO 100 tankujú do kanistrov, aby túto naftu používali napríklad vo svojich lodiach, obytných autách alebo v naftových generátoroch. Okrem ekologických dôvodov je totiž jej výhodou vyššie cetánové číslo, čo znamená, že sa v zime ľahšie skladuje a nevytvárajú sa v nej parafínové kryštály. Je tak priam stvorená pre stroje, ktoré slúžia len sezónne. Hlavným tromfom nafty HVO 100 je však čosi celkom iné. Vďaka svojmu zloženiu pomáha oveľa ľahšie prejsť starším autám s naftovým motorom cez emisnú kontrolu v rámci STK.

Pozor Aktualita:  Bratislavský kraj buduje nové cyklotrasy, chce prepojiť obce s hlavným mestom

hranolky,vyprážanie,zemiaky, Čítajte viac Nafta z ‘hranoliek‘? Nemci povolili palivo zo 100 % použitých gastro olejov

Takže ju nemeckí motoristi natankujú vždy predtým, než navštívia stanicu TUV, čo je nemecká „estékáčka“. U nás sa dá nafta HVO 100 natankovať zatiaľ len v Malackách. Nie je ale určená bežným spotrebiteľom, tankujú ju prepravné firmy a cena závisí od množstvo paliva, ktoré sa dopravca zaviaže odobrať. Ako nás informovala Zuzana Kačánová zo spoločnosti Eurowag, cena nafty HVO je u nás o 25 až 50 % vyššia ako cena motorovej nafty. Dané je to aj tým, že slovenská legislatíva vyžaduje miešanie nafty HVO s bionaftou FAME (metylester mastných kyselín), čo z technického hľadiska nedáva zmysel, pretože FAME a HVO sú zvyčajne založené na rovnakom sortimente obnoviteľných surovín, ale zvyšuje to zbytočne náklady.

Pozor Aktualita:  Hyundai Inster Cross: Elektrický trpaslík mieri do terénu. A bez emisií

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….