Riaditeľom nového múzea sa stal Alfred Hamilton Barr. Mal len dvadsaťsedem rokov, keď ho zakladateľky múzea požiadali, aby pre nich obhospodaroval zbierku, ktorá dala v roku 1929 základ MoMA. Stal sa jedným z prvých kunsthistorikov a pomenoval jednotlivé obdobia moderného umenia.
Fauvizmus, expresionizmus, kubizmus získali náhle zreteľný tvar a súvislosti, keď Barr zhromaždil a vystavil ich popredné diela. Rýchlo sa rozrastajúca zbierka mu na to dala dostatok priestoru, z dlhého zoznamu diel obzvlášť vynikali napríklad Picassove preslávené Avignonské slečny, Monetove Lekná či van Goghova Hviezdna noc.
Vôbec prvýkrát tiež vzniklo múzeum, ktoré sa venovalo aj fotografii a od svojho začiatku sa špecializovalo aj na architektúru, dizajn a film. Fotografia tak bola prijatá medzi umelecké žánre. Z Baarovho konceptu múzeum ťaží dodnes.
Prvá múzejná výstava Cézanne, Gaugain, Seurat a van Gogh bola otvorená v prvom sídle múzea v Heckscher Building na Piatej avenue iba pár dní po čiernom piatku na newyorskej burze, napriek tomu ju za mesiac jej trvania navštívilo takmer 50-tisíc ľudí. A rýchlo rastúce zbierky múzea začali čoskoro vyžadovať väčšie priestory.
Prvej samostatnej budovy sa MoMA dočkala v roku 1939 na mieste, kde múzeum sídli dodnes – na 53. ulici medzi Piatou a Šiestou avenue. V päťdesiatych, šesťdesiatych a osemdesiatych rokoch budovu ďalej rozširovali, zásadnú prestavbu v roku 2004 doplnil ďalší projekt japonského architekta Jošia Tanigučiho.
Ten rekonštruoval aj pristavoval minimalisticky a nenápadne. Veľa svetla, ešte viac voľného priestoru, v ktorom na seba upozorňuje len samotné umenie. Americké noviny jeho štýl prirovnali k jemnému japonskému dizajnu čajovej misky – až keď sa do nej naleje čaj, ukáže sa, v čom je výnimočná:
„Dajte mi veľa peňazí a ja postavím veľmi dobrú architektúru. Dajte mi ešte viac a architektúra úplne zmizne,“ nechal sa Taniguči počuť. Podľa jeho slov mala architektúra ustúpiť obsahu, ktorý bude ukrývať.
Nový múzejný komplex zahŕňa aj premietacie sály, reštaurácie, obchody a veľkorysú záhradu so sochami. Súčasné umenie bolo umiestnené do druhého poschodia do rozsiahleho priestoru bez pilierov, tretie poschodie je vyhradené súčasnej fotografii a kresbe. Piate a šieste ukrýva staršie diela, Pabla Picassa, Paula Cézanna alebo Jasona Pollocka.
Zbierky MoMA sú jedinečné predovšetkým v bohatstve povojnovej nefiguratívnej tvorby spojenej s menami Marka Rothka a Barnetta Neumanna či so svetoznámymi pop-artovými umelcami Robertom Rauschenbergom a Andym Warholom.
Obsahujú tiež ilustrované knihy, tlače, filmy a obrazové dokumenty, umelecké fotografie, ukážky architektúry, dizajnu a nových foriem umenia, ktoré musia byť ešte len pochopené.
Jedno majú zbierky múzea spoločné: vypovedajú o dobe, v ktorej vznikli, a pomáhajú jej porozumeniu. V roku 1971 MoMA otvorila ďalšiu budovu v newyorskej štvrti Queens, zameranú na najsúčasnejšie experimentálne umenie.
V apríli 2017 MoMA predstavila v rámci prehliadky československej kinematografie kultové snímky z rokov 1927 až 1943. Zahŕňala okrem iného Erotikon Gustava Machatého alebo film Karla Antona Tonka Šibenica, Machatého slávnu poetickú dráma Extase či digitálne zreštaurovanú protinacistickú alegóriu Huga Haasa Biela choroba.
V posledných rokoch sa múzeum začalo viac venovať do tejto chvíle opomínaným umelcom pôvodom napríklad z Latinskej Ameriky, Afriky a Ázie. Svojou starostlivo budovanou kolekciou moderného umenia z celého sveta a neformálnym prístupom je dnes jednou z najlepších tematických expozícií na svete.
Zbierky múzea si denne pozrie niekoľko tisíc návštevníkov. V roku 2022 sa sem pozreli viac ako dva milióny ľudí, MoMA sa stala štvrtým najnavštevovanejším múzeom v Spojených štátoch a 17. na svete.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….