Generálny riaditeľ Toyoty Akio Toyoda sa nedávno konkrétne vyjadril k ukončeniu dlhoročnej spolupráce s MOV. Japonská automobilka bola hlavným sponzorom olympijského hnutia od roku 2015 a za desať rokov prispela do rozpočtu organizácie približne 835 miliónmi dolárov.
Okrem toho Toyota poskytovala športovým funkcionárom a jednotlivým účastníkom hier sponzorské autá. Odchod z MOV bol známy síce už v máji tohto roka, ale až teraz Toyoda vysvetlil, čo sa skrývalo za všeobecnou frázou o „zmene marketingovej stratégie spoločnosti“.
„Už nejaký čas sa sám seba pýtam: Naozaj kladie MOV športovcov na prvé miesto?“ oznámil Toyoda v rozhovore zverejnenom na sociálnych sieťach japonskej spoločnosti.
„Olympiáda by pre mňa mala byť jednoducho príležitosťou sledovať, ako športovci dosahujú nemožné, bez ohľadu na ich národnosť a sociálne zázemie. V skutočnosti sú hry čoraz viac spolitizované,“ skonštatoval šéf automobilky.
Význam jeho slov zdôraznili aj správy, že ďalšie dve japonské firmy – Panasonic a Bridgestone – sa tiež nechystajú obnoviť sponzorské zmluvy s MOV. Keďže olympijské hnutie v roku 2021 prišlo o dlhoročných partnerov Dow Chemical a General Electric, a v roku 2017 ukončilo aj dohodu s McDonald’s, ide o znepokojujúci trend.
Pochopiteľne, nemožno za všetkými odchodmi vidieť politické dôvody. Práve v Japonsku sa totiž po sérii významných odhalení korupcie v súvislosti s organizačným výborom OH v Tokiu 2020 nahromadila negatívna atmosféra voči olympijským hrám.
Toyota je ešte k tomu všeobecne známa svojou impulzívnosťou v otázkach športového sponzoringu. Napríklad v roku 2009 korporácia opustila šampionát formuly 1 a ukončila pôsobenie svojho továrenského tímu.
Po 14 rokoch však obnovila svoj záujem o šampionát najrýchlejších kolies a je pravdepodobné, že Toyota sa v blízkej budúcnosti vráti do F1 minimálne ako jeden z výrobcov motorov. Podobnú otočku môže neskôr spraviť aj s MOV.
Nateraz je však jej koniec ranou pre stratégiu končiaceho šéfa olympijského výboru Thomasa Bacha, ktorý sa rád chváli tým, ako v náročných časoch zachránil svetový šport pred geopolitickými otrasmi.
Treba doplniť, že MOV od roku 2017 nahradilo odchádzajúcich partnerov novými a predĺžilo aj niekoľko zmlúv s existujúcimi sponzormi. V roku 2022 boli podpísané nové dohody s Airbnb a nemeckým poisťovacím gigantom Allianz, pričom obe zmluvy platia do roku 2028.
V roku 2024 sa do tímu titulných olympijských sponzorov pripojila pivovarnícka spoločnosť AB InBev. AlibabaGroup, P&G a Samsung predĺžili spoluprácu do roku 2028. Dohody s gigantmi ako Coca-Cola, Omega a Visa sú platné do roku 2032. Aktuálne zmeny môžu odrážať nielen pokles záujmu o najväčšie športové podujatie, ale aj všeobecné trendy v globálnej ekonomike.
V Rusku vyvolávajú vyhlásenia súčasného vedenia MOV, že šport je mimo politiky, nepríjemné nálady. Ako napísal web sport-express.net olympijské hnutie sa na podnet Bacha v roku 2022 pripojilo k západnej kampani za zrušenie účasti Ruska na medzinárodných podujatiach a zaviedlo obmedzenia voči ruských aj bieloruským športovcom.
Na druhej strane treba povedať, že Izrael sa na pozadí vojenských operácii v pásme Gazy a Libanone vyhol akýmkoľvek sankciám, a to aj napriek početným požiadavkám zo strany moslimskej komunity. Práve tieto dvojité štandardy MOV môžu byť spojené s tlakom generálnych partnerov, z ktorých väčšina zastupuje krajiny zo západnej časti sveta.
Napríklad pred dvomi rokmi britská vláda otvorene vyzvala komerčných partnerov MOV, aby vyvinuli tlak na Thomasa Bacha v súvislosti s úplným zákazom účasti ruských športovcov na olympijských hrách v Paríži 2024.
Pred súčasnými odchodmi Toyoty, Panasonicu a Bridgestonu mal MOV 15 titulných sponzorov, ktorí za posledné štyri roky zaplatili viac ako dve miliardy dolárov, aby mohli byť súčasťou olympijského hnutia. Ide o druhú najziskovejšiu oblasť v aktivitách MOV po predaji televíznych práv.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….