Olympiáda sa stáva príliš spolitizovanou. Titulný sponzor vysvetlil ukončenie zmluvy s MOV

Generálny riaditeľ Toyoty Akio Toyoda sa nedávno konkrétne vyjadril k ukončeniu dlhoročnej spolupráce s MOV. Japonská automobilka bola hlavným sponzorom olympijského hnutia od roku 2015 a za desať rokov prispela do rozpočtu organizácie približne 835 miliónmi dolárov.

Okrem toho Toyota poskytovala športovým funkcionárom a jednotlivým účastníkom hier sponzorské autá. Odchod z MOV bol známy síce už v máji tohto roka, ale až teraz Toyoda vysvetlil, čo sa skrývalo za všeobecnou frázou o „zmene marketingovej stratégie spoločnosti“.

„Už nejaký čas sa sám seba pýtam: Naozaj kladie MOV športovcov na prvé miesto?“ oznámil Toyoda v rozhovore zverejnenom na sociálnych sieťach japonskej spoločnosti.

„Olympiáda by pre mňa mala byť jednoducho príležitosťou sledovať, ako športovci dosahujú nemožné, bez ohľadu na ich národnosť a sociálne zázemie. V skutočnosti sú hry čoraz viac spolitizované,“ skonštatoval šéf automobilky.

Význam jeho slov zdôraznili aj správy, že ďalšie dve japonské firmy – Panasonic a Bridgestone – sa tiež nechystajú obnoviť sponzorské zmluvy s MOV. Keďže olympijské hnutie v roku 2021 prišlo o dlhoročných partnerov Dow Chemical a General Electric, a v roku 2017 ukončilo aj dohodu s McDonald’s, ide o znepokojujú­ci trend.

Pozor Aktualita:  Keď pristálo lietadlo, videl som len mesačnú krajinu. Šikovné nohy z Bratislavy lanárili do vysnívanej destinácie, ale im sa tam nechcelo

Pochopiteľne, nemožno za všetkými odchodmi vidieť politické dôvody. Práve v Japonsku sa totiž po sérii významných odhalení korupcie v súvislosti s organizačným výborom OH v Tokiu 2020 nahromadila negatívna atmosféra voči olympijským hrám.

Toyota je ešte k tomu všeobecne známa svojou impulzívnosťou v otázkach športového sponzoringu. Napríklad v roku 2009 korporácia opustila šampionát formuly 1 a ukončila pôsobenie svojho továrenského tímu.

Po 14 rokoch však obnovila svoj záujem o šampionát najrýchlejších kolies a je pravdepodobné, že Toyota sa v blízkej budúcnosti vráti do F1 minimálne ako jeden z výrobcov motorov. Podobnú otočku môže neskôr spraviť aj s MOV.

Anna Karolína Schmiedlová Čítajte viac Sedmička najlepších Slovákov si prebrala šeky za Paríž. Tury prezradil svoj veľký čínsky sen

Nateraz je však jej koniec ranou pre stratégiu končiaceho šéfa olympijského výboru Thomasa Bacha, ktorý sa rád chváli tým, ako v náročných časoch zachránil svetový šport pred geopolitickými otrasmi.

Treba doplniť, že MOV od roku 2017 nahradilo odchádzajúcich partnerov novými a predĺžilo aj niekoľko zmlúv s existujúcimi sponzormi. V roku 2022 boli podpísané nové dohody s Airbnb a nemeckým poisťovacím gigantom Allianz, pričom obe zmluvy platia do roku 2028.

V roku 2024 sa do tímu titulných olympijských sponzorov pripojila pivovarnícka spoločnosť AB InBev. AlibabaGroup, P&G a Samsung predĺžili spoluprácu do roku 2028. Dohody s gigantmi ako Coca-Cola, Omega a Visa sú platné do roku 2032. Aktuálne zmeny môžu odrážať nielen pokles záujmu o najväčšie športové podujatie, ale aj všeobecné trendy v globálnej ekonomike.

Pozor Aktualita:  ONLINE: Najslávnejšie derby na Slovensku. Spartak Trnava si doma trúfa na majstrovský Slovan

V Rusku vyvolávajú vyhlásenia súčasného vedenia MOV, že šport je mimo politiky, nepríjemné nálady. Ako napísal web sport-express.net olympijské hnutie sa na podnet Bacha v roku 2022 pripojilo k západnej kampani za zrušenie účasti Ruska na medzinárodných podujatiach a zaviedlo obmedzenia voči ruských aj bieloruským športovcom.

olympijské kruhy Čítajte viac Začína to byť problém. Olympiáda prichádza o kľúčové financie, končí jeden sponzor za druhým

Na druhej strane treba povedať, že Izrael sa na pozadí vojenských operácii v pásme Gazy a Libanone vyhol akýmkoľvek sankciám, a to aj napriek početným požiadavkám zo strany moslimskej komunity. Práve tieto dvojité štandardy MOV môžu byť spojené s tlakom generálnych partnerov, z ktorých väčšina zastupuje krajiny zo západnej časti sveta.

Napríklad pred dvomi rokmi britská vláda otvorene vyzvala komerčných partnerov MOV, aby vyvinuli tlak na Thomasa Bacha v súvislosti s úplným zákazom účasti ruských športovcov na olympijských hrách v Paríži 2024.

Pozor Aktualita:  Zlomená sánka a vybité zuby súpera ho dobehli. Slovenskej hokejovej nádeji v zámorí zavreli dvere

Pred súčasnými odchodmi Toyoty, Panasonicu a Bridgestonu mal MOV 15 titulných sponzorov, ktorí za posledné štyri roky zaplatili viac ako dve miliardy dolárov, aby mohli byť súčasťou olympijského hnutia. Ide o druhú najziskovejšiu oblasť v aktivitách MOV po predaji televíznych práv.

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….