Položili sme dôležité otázky politikom a odborníkom, ktorí majú čo povedať k situácii v železničnej doprave na Slovensku. Je pre súčasnú vládu rozvoj železničnej dopravy a infraštruktúry dostatočnou prioritou? Je dobre nastavená cena za železničnú cestu? A čo zavedenie podpory systému jednotlivých vozňových zásielok? Tentoraz sme sa opýtali Petra Kmeca, podpredsedu vlády pre Plán obnovy a odolnosti a využívania eurofondov.
Vnímate zo strany súčasnej vlády, že je pre ňu rozvoj železničnej dopravy a infraštruktúry dostatočnou prioritou?
Plán obnovy je najzelenší balík opatrení na Slovensku. V doprave sa zameriava výlučne na udržateľnú dopravu. Z prostriedkov na dopravu v sume takmer 844 miliónov eur je až 528 miliónov eur vyčlenených na obnovu železničných tratí a modernizáciu zastaraných zabezpečovacích zariadení. Ďalších vyše sto miliónov eur sa využije na nákup nových viacčlánkových elektrických jednotiek (ucelených vlakov) a električiek. Až tri zo štyroch eur investovaných z prostriedkov plánu obnovy do dopravy tak podporia rozvoj železničnej dopravy a infraštruktúry. Aktuálny vývoj najväčších investičných projektov môžete sledovať prostredníctvom pravidelne aktualizovaného semafora investičných projektov, ktorý je zverejnený na webe plánu obnovy: https://www.planobnovy.sk/realizacia/semafor-investicnych-projektov/
Ďalším prínosom pre zlepšenie stavu a využívania železníc na Slovensku budú reformy, ktoré sa postupne realizujú v rámci plánu obnovy. Napríklad priorizácia projektov viac zohľadňujúca spoločenské prínosy za vynaložené náklady, revízia technických požiadaviek, ktoré predlžovali prípravu a predražovali realizáciu obnovy železničných tratí, či reformy smerujúce k lepšej nadväznosti vlakov a následne aj integrácii verejnej osobnej dopravy.
Pomôže novonavrhovaný zákon o strategických investíciách k zefektívneniu výstavby a modernizácie železničnej infraštruktúry?
Zákon o strategických investíciách nepatrí medzi reformy plánu obnovy a investície v pláne obnovy nie sú podmienené jeho účinnosťou. Otázky súvisiace so zákonom o strategických investíciách preto odporúčame smerovať na ministerstvo dopravy, ktoré je navrhovateľom zákona.
Mala by vláda robiť kroky, ktoré podporia presun maximálneho množstva nákladu z cestnej dopravy na železnicu?
Plán obnovy podporuje investície do zvyšovania podielu ekologických foriem dopravy a rozvoj intermodálnej nákladnej dopravy. Súčasťou reformy z plánu obnovy bolo prijatie Koncepcie rozvoja intermodálnej dopravy, ktorá obsahuje návrhy legislatívnych zmien umožňujúce prijať opatrenia na systémový rozvoj ekologických druhov nákladnej dopravy. Investície z plánu obnovy podporia nákup intermodálnych prepravných jednotiek so zapojením súkromného kapitálu a spustenie nových intermodálnych liniek, ktoré sú v krajinách EÚ najúspešnejšou formou rozvoja nákladnej dopravy s využitím železníc. Práve rozvoj intermodálnej dopravy by mal významne prispieť k dosiahnutiu spoločného cieľa krajín EÚ do roku 2030 presunúť 30 % cestnej prepravy nad 300 km na železničnú alebo vodnú dopravu a viac ako 50 % do roku 2050.
Zdroj fotografie: Facebook Peter Kmec
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….