Plané nádeje: Zákaz spaľovacích motorov od roku 2035 stále platí

Eurokomisár pre klímu a čisté hospodárstvo Wopke Hoekstra napriek tlaku automobiliek aj niektorých vlád naďalej počíta s tým, že v Európskej únii začne od roku 2035 platiť zákaz predaja nových áut, ktoré vypúšťajú emisie oxidu uhličitého (CO2). To sa týka predovšetkým automobilov so spaľovacím motorom. Od budúceho roka tiež podľa komisára budú platiť prísnejšie limity pre vypúšťanie CO2, ako už komisia predtým rozhodla. Informuje o tom agentúra Reuters.

Bojujú Česi aj Taliani

Výhrady proti plánom EÚ majú napríklad Taliansko a Česká republika. Citeľný pokles predaja elektromobilov podľa týchto dvoch štátov znamená, že automobilky požadované ciele nemôžu splniť. Praha a Rím preto požiadali Brusel, aby tieto požiadavky urýchlene preskúmal. Keď sa únioví zákonodarcovia Hoekstru pýtali na jeho plány pre automobilový sektor, povedal im na to, že pravidlá ochrany klímy poskytujú predvídateľné investičné prostredie.

Agentúra Bloomberg uviedla, že Taliansko znásobilo tlak na revíziu úniového plánu, pretože automobilový priemysel má aj bez toho dosť vážne problémy s premenou výroby tak, aby vyhovel požiadavkám na prechod k elektromobilite. Taliansko a Česko preferujú širšiu škálu možností nad rámec batériových elektrických áut a vozidiel na vodíkový pohon, píše Bloomberg. Odvoláva sa na návrh textu, do ktorého mal možnosť nahliadnuť. Krajiny žiadajú, aby chystaná revízia plánu, ktorú avizovala Európska komisia (EK), bola presunutá z roku 2026 už na budúci rok.

Pozor Aktualita:  Kia Sportage: Najpredávanejší model zo Žiliny čaká facelift

emisie vyfuk Čítajte viac Dataforce: Pokuty za emisie najviac zasiahnu Ford a VW. Pritom velebili elektromobily

Európsky automobilový priemysel má problémy s plnením klimatických cieľov Únie. Jednak čelí konkurencii z Číny, jednak sa medzi ľuďmi znižuje dopyt. Víťazstvo Donalda Trumpa v prezidentských voľbách v Spojených štátoch navyše vyvoláva obavy z dodatočných ciel, najmä pre nemeckých výrobcov, ktorí do USA vyvážajú viac vozidiel ako do ktorejkoľvek inej krajiny.

„Odvetvie sa teraz nachádza v kritickom bode a čelí veľmi náročným úlohám v súvislosti s výrobou, zamestnanosťou a globálnou konkurenciou, ktoré vyžadujú naliehavý a koordinovaný zásah na úrovni EÚ,“ stojí v návrhu dokumentu, z ktorého cituje Bloomberg. „Konkurencies­chopnosť európskeho automobilového priemyslu musí zostať ústredným bodom politiky EÚ,“ píše sa ďalej. Text dokumentu sa vo finálnej verzii ešte môže zmeniť.

Žiarivá budúcnosť?

Európska komisia bude rokovať so zástupcami odvetvia, „aby v podstate formulovala, ako môžeme utvárať túto žiarivú budúcnosť, ako sa môžeme držať cieľov, ako môžeme zabezpečiť predvídateľnosť“, povedal Hoekstra na vypočutí v Európskom parlamente (EP). „Mnoho generálnych riaditeľov automobiliek, s ktorými som hovoril, povedalo, že tie ciele splniť dokážu,“ povedal Hoekstra bez vymenovania konkrétnej spoločnosti. Hoekstra povedal, že odvetvie ale požaduje väčšie verejné investície do infraštruktúry na nabíjanie elektromobilov. „A ja si myslím, že je to spravodlivá požiadavka,“ dodal.

Pozor Aktualita:  Kia Tasman: Prvý pikap značky chce uspieť tam, kde pohorel Renault aj Mercedes-Benz

Dieselové motory - emisie Čítajte viac Automobilky váhajú vytvárať ‘emisné družby‘. Aj keď im hrozia obrie pokuty

Európska komisia už na žiadosť Nemecka súhlasila s úpravou zmien pre vyradenie áut so spaľovacím motorom k roku 2035 tak, aby aj po tomto termíne umožnila predaj automobilov na syntetické e-palivá. Tie sa vyrábajú pomocou zachyteného CO2 a elektriny z obnoviteľných zdrojov. Teoreticky môžu byť stopercentne bez emisií. „Čo nemôžem urobiť, pretože to bol proces, kde trvalo dosiahnutie konsenzu veľmi dlho, je prelomiť to, na čom sme sa pri autách dohodli,“ povedal Hoekstra na otázku zákonodarcov, či by Brusel zvážil aj väčšiu úlohu biopalív.

Výrobcovia automobilov varovali, že úniové limity stanovené pre autá pri emisiách CO2 na budúci rok nemôžu splniť. Pripravujú sa tak na pokuty rádovo v miliardách eur. Hoekstra povedal, že tieto obavy môžu byť prehnané, vzhľadom na relatívne nízke pokuty, ktorým výrobcovia áut v EÚ čelili za nedodržanie emisných cieľov stanovených už na rok 2020. Nemeckej automobilke Volkswagen hrozili sankcie presahujúce 100 miliónov eur.

Pozor Aktualita:  Šok: Audi sa v Číne vzdáva loga. Predstavilo úplne nové autá Audi E

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….