Renault vo veľkom investuje do elektromobility. Okrem Mégane E-Tech a Scénicu E-Tech predstavil tento rok reinkarnované modely 5 a 4. To ale neznamená, že sa spolieha na jedinú technológiu. Už dlhšie koketuje s vodíkom. Možno si spomeniete na koncept Scénic Vision H2-Tech z roku 2022. A teraz prichádza ďalší. Nová štúdia Embleme však nemá demonštrovať len bezemisný vodíkový pohon. Embleme rieši celkovú emisnú stopu od „kolísky až po hrob“. Fáza prevádzky je totiž len jednou etapou „života“ auta. Celé to začína výrobou, čo dokonca ťažbou surovín a končí recykláciou. Takže dekarbonizovať treba všetky fázy. Renault verí, že do roku 2040 bude bezuhlíkovou spoločnosťou v Európe a v roku 2050 na celom svete.
Čítajte viac Renault Symbioz dorazil na Slovensko. Poznáme ceny
„Fluidný“ Embleme charakterizuje automobilka ako shooting brake, teda akési športové kombi. Nám však skôr pripomína crossover. Nie je to žiaden drobček. Na dĺžku má 4,8 metra a jeho rázvor náprav je 2,9 metra, čo zodpovedá modelom vyššej strednej triedy. Snaha o čo najlepšiu aerodynamiku je však zrejmá na výške len 1 520 mm. Odpor vzduchu majú tiež redukovať kamery integrované v oblúkoch blatníkov namiesto spätných zrkadiel, stierače ukryté pod kapotou, elektronické kľučky dverí ako aj dokonale hladký podvozok. Hmotnosť sa Renaultu podarilo udržať na relatívne nízkej hodnote 1 750 kg. Nie je to málo, ale spomeňme si, koľko dnes vážia čisté elektromobily.
Čítajte viac Renault R17 Electric Restomod: Chystá sa ďalšia reinkarnácia? Veríme tomu
Je to tiež menej ako hmotnosť väčšiny podobne veľkých SUV so spaľovacími motormi. Pritom je Embleme priam nabitý technológiami. Ide o vodíkový hybrid, alebo ešte lepšie, o vodíkový plug-in hybrid. Jeho platforma AmprR Medium ukrýva totiž relatívne malú batériu (NMC) s kapacitou 40 kWh, ktorá stačí asi na 200 km jazdy. K tomu ale pridáva palivový článok PEMFC s výkonom 30 kW, napájaný zeleným vodíkom. Nádrž na 2,5 kg tohto plynu predĺži dojazd o 350 km. Renault tvrdí, že cestu z Paríža do Marseilles dlhú 1 000 km prejde za rovnaký čas ako autá so spaľovacím motorom. Na trase bude síce potrebovať dvakrát tankovať, ale doplnenie vodíka trvá menej ako päť minút.
O dynamiku sa báť netreba, Embleme poháňa elektromotor s výkonom 160 kW. Aj samotná pohonná jednotka ukazuje, ako sa dá znižovať karbónová stopa. Elektromotor sa totiž zaobišiel bez vzácnych zemín. Embleme tiež využíva obrovský podiel recyklovaných materiálov. Na vývoji spolupracoval Renault s až 20 partnermi, z ktorých každý prispel svojím dielom k dekarbonizácii. Výsledkom je, že Embleme má vo svojom životnom cykle až o 90 % nižšie emisie uhlíka v porovnaní s klasickým autom tejto triedy. K tomu údaju sa Renault dopracoval pomocou „analýzy životného cyklu“ (LCA), čo je metodika, ktorá zahŕňa ťažbu materiálov a výrobu komponentov, ako aj montáž, dopravu, používanie, údržbu a recykláciu vozidiel.
Čítajte viac Renault 4 E-Tech: Legenda sa vracia po 30 rokoch. DNA nemení
Jednou z hlavných aplikácií je výpočet potenciálu globálneho otepľovania spojeného s emisiami skleníkových plynov meranými v ekvivalente CO2 na predané vozidlo. Renault Group počíta skutočnú spotrebu svojich vozidiel nad 200 000 km. Tak napríklad elektrický Megane E-Tech dosahuje celkové emisie na základe analýzy životného cyklu 24 ton CO2. To je prakticky polovica v porovnaní s ekvivalentným modelom na fosílne palivá s priemerom 49 ton CO2 v prípade modelu Captur s benzínovým motorom. Inými slovami, čisto elektrická mobilita je z hľadiska CO2 výhodnejšia. Cieľom projektu Embleme je pritom dosiahnuť len päť ton CO2. Ľahké a ani lacné to však nebude.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….