Aj keď je koncern Volkswagen po Toyote druhým najväčším výrobcom automobilov na planéte, v USA je v podstate marginálnou značkou. Hoci v Európe ovláda približne 25 % trhu s novými autami a 14-percentný podiel dosahuje v Číne, za Atlantikom sú to zanedbateľné štyri percentá. Akokoľvek sa snažil, po ére „chrobáka“ už nikdy nedokázal vyrobiť žiadny model, ktorý by v USA naozaj uspel a predával by sa vo veľkom. Navyše jeho imidž v roku 2015 poškodila emisná aféra Dieselgate. Teraz má však našliapnuté správnym smerom, i keď nie s materskou značkou Volkswagen. V roku 2022 oznámil, že špeciálne pre americký trh vyvinie elektrický pikap a SUV, ktoré bude predávať pod značkou Scout.
Európanom to síce nič nehovorí, ale Američania majú ešte v živej pamäti rovnomenné drsné off-roady, ktoré vyrábala v šesťdesiatych, sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch dávno zaniknutá značka International Harvester. Boli to autá pre farmárov, ale aj pre mladú generáciu, ktorú doviezli prakticky kamkoľvek. Práve na túto nostalgiu sa Volkswagen spolieha. Pikantné je, že dva nové modely pre USA nevyvinul nemecký automobilový gigant vo vlastnej réžii ani v spolupráci s Fordom, čo sa očakávalo. Zadal ho rakúskej spoločnosti Magna Steyr. O dizajn sa zas postaral bývalý dizajnér Stellantisu Chris Benjamin, ktorý nechal svoju stopu na amerických ikonách značiek RAM, Dodge či Jeep.
Čítajte viac Volkswagen pripravuje úplne novú značku. Ale iba pre USA
Dnes tu máme výsledok v podobe dvoch konceptov, či skôr prototypov, ktoré reinkarnovaný Scout predstavil. Pikap dostal meno Terra a SUV názov Traveler. Dizajnom obe novinky odkazujú na svojich predchodcov. Najmä proporciami a SUV aj typickým tvarom tretieho bočného okna. Predné reflektory majú zas evokovať ďalekohľad, jednu z povinných výbav pravých skautov. Po svojich predchodcoch majú zdediť aj nekompromisné terénne schopnosti. Pikap aj SUV sú postavené na rámovom podvozku a disponujú tuhou zadnou nápravou. Nechýbajú ani uzávierky diferenciálov a odpojiteľný predný stabilizátor. O samotný pohon sa stará dvojica elektromotorov, napájaných z 800 V trakčnej batérie, ktorá sa dokáže nabíjať výkonom až 350 kW.
Čítajte viac Scout: Elektrické off-roady pre VW vyvinú v Rakúsku. Výroba pobeží za Atlantikom
Výkon elektromotorov zatiaľ Volkswagen neprezradil. Pochválil sa aspoň brutálnym krútiacim momentom 1 355 Nm. To znamená šprint z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a schopnosť poradiť si s prívesom s hmotnosťou 3,2 tony v prípade SUV Traveler a 4,5 tony v prípade pikapu Terra. Pikap tiež na korbe uvezie 906 kg nákladu. Obdivuhodná má byť aj brodivosť. Vďaka 35-palcovým pneumatikám majú tieto drsné elektrické off-roady zvládnuť bez ujmy 90 centimetrov hlboké vodné toky. Do odľahlých oblastí chystá Volkswagen verziu Harvester s predlžovačom dojazdu, teda s malým spaľovacím motorom vo funkcii generátora. To prinesie nezávislosť od nabíjacej infraštruktúry. Harvester by mal potom zvládnuť 800 km na jedno nabitie a natankovanie. Čisto elektrická verzia si trúfa na 560 km.
Čítajte viac Scout: VW prezrádza opäť viac o nových elektrických off-roadoch a pikapoch
Interiér sa tiež nesie v retroštýle. Pikap má napríklad opticky prepojené predné sedadlá, čo navodzuje dojem pôvodnej lavice pre troch cestujúcich. Luxusnejšie SUV má medzi sedadlami klasický stredový box s opierkou. Palubná doska je zdobená pravým drevom, ktoré má ostať aj sériovým modelom, a vyzbrojená moderným infotainmentom s dvojicou veľkých obrazoviek. Nechýba však ani hardvér v podobe fyzických tlačidiel v centre palubnej dosky, najmä pre funkcie klimatizácie. Na dvojramennom volante vidíme štartovacie tlačidlo a za ním volič „prevodovky“. Terra a Traveler sa môžu pochváli rozmerným batožinovým priestorom pod obrou prednou kapotou. Nachádza sa v nich aj 120 V zásuvka pre elektrické spotrebiče.
Čítajte viac VW vytvorí novú značku Scout. Chce ísť po krku americkým pikapom
Novinky bude Volkswagen vyrábať od roku 2027 v americkej továrni v Južnej Karolíne v Blythewoode, do ktorej koncern investuje dve miliardy dolárov. Stavaná je na 200 000 vozidiel ročne. Pôvodne sa mala produkcia rozbehnúť o rok skôr. Ceny SUV Travaler budú začínať na 50 000 dolároch a pikapu Terra na 51 500 dolároch po odrátaní štátnych dotácií na nákup elektromobilov. Už dnes je možné zložiť rezervačnú zálohu vo výške 100 dolárov. Uvidíme, ako sa bude Scoutu dariť. Konkurencia v USA je tvrdá, tak v oblasti elektrických pikapov, ako aj elektrických SUV. Spomeňme len značky Rivian, Tesla či prvé elektrické pikapy od Fordu, RAM-u, GM, Hummeru a Jeepu.
V každom prípade nemajú na potenciálnom úspechu profitovať americkí predajcovia Volkswagenu. Nemecký koncern chce totiž Scouty dodávať zákazníkom online. Už dnes je zrejmé, že Volkswagen bude pre tento krok čeliť žalobe zo strany americkej Národnej asociácie automobilových predajcov (NADA). Generálny riaditeľ NADA Mike Stanton označil toto rozhodnutie za sklamanie a zavádzanie. „NADA a štátne asociácie predajcov áut plne stoja za predajcami VW a Audi, ktorých toto rozhodnutie ohrozuje, a sú pripravené napádať všetky pokusy o priamy predaj na súdoch a štátnych úradoch po celej krajine,“ varoval Stanton. Roztrpčenie je pochopiteľné. Americkí díleri pomáhali automobilke zvládnuť dopady aféry Dieselgate a teraz, keď svitá na lepšie časy, majú ostať bokom, aby ich maržu „zhrabla“ kasa vo Wolfsburgu.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….