Slováci ku koncu roka začnú zrejme šetriť a uťahovať si opasky. Budú reagovať na konsolidačný balíček

Najvýraznejšie klesli tržby v hyper a supermarketoch, ktoré majú najväčší podiel na celkových tržbách u nás. Pokles bol aj pri predaji pohonných hmôt, tovaru pre kultúru a rekreáciu a tovaru pre domácnosť. V sektoroch voľného času sa zvýšili tržby v ubytovaní. Naopak, v reštauráciách a pohostinstvách, rovnako ako tržby v odvetviach predaja a opravy vozidiel, alebo veľkoobchode, klesali. Od začiatku roka maloobchodné tržby u nás vzrástli o 3,6 %.

461160966 919232943568478 5608227941511371655 n Čítajte viac Dotkne sa konsolidačný balík najmä bohatých? Prepočty expertov na rozpočet ukazujú, koho to zabolí najviac

Výhľad na jesenné mesiace a zvyšok roka je podľa analytika menej priaznivý, ako počas prvého polroka. Nákupná sila spotrebiteľov z titulu poklesu inflácie a rastu miezd sa z väčšej miery podľa neho vyčerpala. „Predpokladáme, že výdavky budú orientované najmä na esenciálne, teda bežné výdavky spotrebiteľov. Celkový výhľad pre domácu spotrebu začne v závere roka už pravdepodobne ovplyvňovať aj šetrenie vyplývajúce z ohlásenej vládnej konsolidácie,“ uviedol Boháček.

Pozor Aktualita:  Prezident podpíše konsolidačný balíček len v prípade, že...Aké budú jeho podmienky?

Kým niektoré z opatrení vstúpia do platnosti až neskôr počas roka, ekonomika začne reagovať pravdepodobne podľa analytika už s predstihom. „V niektorých segmentoch dlhodobej spotreby však môžeme vidieť aj nárast spotreby, keďže sa ľudia budú snažiť využiť nižšie sadzby DPH v cenách tovarov. Práve snaha skorším nákupom ušetriť a nutnosť sporiť si pred očakávaným zdražovaním bude v najbližších mesiacoch hlavnou charakteristikou nákupného správania spotrebiteľov,“ dodal Boháček.

Ako hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák, znovu objavujúca sa inflácia i prijatý konsolidačný balíček najskôr okrešú spotrebiteľskú dôveru domácnosti i rast ich reálnych príjmov. To by sa malo podľa neho prejaviť aj na ich spotrebe, ktorá by i v nasledujúcich mesiacoch mala vykazovať známky spomaľovania rastu. Očakávané zvýšenie sadzby DPH by mohlo však dočasne pôsobiť proti tomuto trendu a presúvať časť spotreby z úvodu budúceho roka do konca tohto roka. „Čím má tovar vyššiu cenovku, tým je motivácia presunu spotreby vyššia. Predpokladáme preto, že najvýraznejšie by sa tento efekt mohol prejaviť pri autách, či elektronike,“ dodal Koršňák.

Pozor Aktualita:  Na Slovensko prichádza nová investícia. Vytvorí vyše 270 pracovných miest v regióne, kde je núdza o prácu

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….