Pamätáte si na sedemdesiate či osemdesiate roky? Automobilky sa priam predháňali, ktorej sa podarí vyrobiť aerodynamickejšie auto. Spomeňte si na Citroën CX, Ford Sierra alebo aj na taký Mercedes-Benz W124, ktorý bol svojho času, hoci na to na prvý pohľad nevyzeral, najaerodynamickejším autom svojej doby. Jednoducho, aerodynamika bola obrovskou témou. Dnes musela ustúpiť móde neforemných SUV či snahe automobiliek nájsť svoju dizajnovú identitu. Pochopiteľne, autá sa testujú v aerodynamických tuneloch aj dnes, alebo sa ich obtekanie vzduchu simuluje aspoň virtuálne, ale nikto sa „nepachtí“ za rekordmi. Veď aerodynamické tvary vyšli z módy.
Čítajte viac Svet prišiel o koncept Ford Probe z roku 1979. Zhorel do tla
To sa však môže zakrátko zmeniť. Je tu nástup elektromobilov a s nimi aj strach z krátkeho dojazdu. Dobrá aerodynamika je pritom skvelým receptom, ako dopriať elektrickým autám kilometre navyše bez toho, aby museli použiť väčšiu, ťažšiu a drahšiu batériu. Uvedomil si to aj koncern Stellantis, ktorý sa rozhodol pre masívnu rekonštrukciu svojho aerodynamického tunela v Auburn Hills v Michigane. Investuje doň až 25 miliónov dolárov. Na rozdiel od bežných tunelov na testovanie odporu vzduchu bude vybavený simuláciou „pohyblivej cesty“. Tú budú napodobňovať tri pásy. Dva pre kolesá a stredný, ktorý sa bude pohybovať rýchlosťou otáčania kolies pod vozidlom.
Na čo je to dobré? Dosiahne sa tým verná simulácia reality aj s otáčaním kolies a plynúcou vozovkou pod vozidlom. Práve v oblasti podvozka vzniká až 10 % z celkového aerodynamického odporu vplyvom vírenia vzduchu. Možno si poviete, že v čase počítačových simulácií je to zbytočné, ale šéf skúšobných centier Stellantisu v USA Mark Champine má celkom iný názor. Podľa neho je zlepšovanie aerodynamiky nikdy sa nekončiaca cesta a zvlášť v dobe elektromobilov môže priniesť dlhší dojazd. „Virtuálna simulácia je len taká dobrá ako vstupy, ktorej do nej dáte. No a prúdenie vzduchu v oblasti podvozka je celé nepreskúmané územie, ktorému musíme lepšie porozumieť. Nový tunel nám to umožní,“ vysvetlil.
Čítajte viac Špičkoví dizajnéri sa pozreli na aerodynamické veterány Škody. Čo sa zmenilo?
Stellantis už takéto tunely s pohyblivou vozovkou má v Taliansku a vo Francúzsku, ale sú menšie, takže neumožňujú testovať väčšie vozidlá založené na platformách STLA Large a STLA Frame, ktoré zahŕňajú pripravované elektromobily, ako sú Jeep Wagoneer S a RAM 1500 REV. Aerodynamika „je pravdepodobne kľúčová vec, ktorú musíme optimalizovať“, povedal Brian Leyes, vedúci energetického manažmentu koncernu Stellantis v severnej Amerike. „Dostávame sa k novým technológiám, a tak musíme spolu s nimi vyvíjať aj naše nástroje. Je to skutočný hnací motor, najmä keď sa dostávame do éry elektrifikácie,“ dodal.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….