Aby tomu predišlo, vedenie automobilky prišlo s ozdravným plánom – celoplošné zníženie platov o desať percent v závodoch Volkswagenu a prehodnoteniu odmenového systému, informovala agentúra Bloomberg
Posledné kolo rokovaní vedenia a odborárov sa konali v stredu a hlavný vyjednávač automobilky Arne Meiswinkel povedal, že sú ochotní diskutovať o každom riešení, ktoré pomôže dosiahnuť finančné ciele.
Vrchná zástupkyňa odborárov Daniela Cavallo povedala, že zatvorenie minimálne troch fabrík stále nie je vylúčené a že pracovníci zostávajú „znepokojení“. Ďalšie kolo rokovaní bude 21. novembra, kedy sa obe strany budú snažiť nájsť kompromis predtým, než vyjdú odborári do ulíc.
Čítajte viac Fica rozčúlila opozícia. Dôvodom je návšteva Číny, prečo?
Značka Volkswagen zamestnáva v Nemecku približne 300-tisíc ľudí, z toho viac ako 100-tisíc v Dolnom Sasku, kde má sídlo a ktoré vlastní 20 percent jeho hlasovacích akcií. Väčšinu – 53 percent – vlastní rodina Porscheovcov a Piëchovcov, 17 percent vlastní Qatar Holding a zvyšných takmer 10 percent je verejne obchodovateľných.
Len pár nepresvedčivých čísel, ako sa nedarí Volkswagenu. Za posledné tri mesiace mu klesli zisky o 64 percent na skoro z 1,6 miliardy na 4,64 miliardy spred roka. Je to stále zisk, ale oveľa menší zisk, na aký bol zvyknutý. Od júla do septembra dodávky vozidiel do celého sveta klesli o sedem percent, v Číne až o 15 percent, iba v severnej a južnej Amerike mierne vzrástli. Predaj elektromobilov klesol o desať percent. Od začiatku tohto roka spadli akcie VW až o vyše pätinu na nemeckej burze DAX.
Čo slovenská fabrika
Na pozadí problémov v Nemecku slovenská fabrika Volkswagenu, kde sa vyrábajú novú generáciu Volkswagen Passat či napríklad novú Škodu Superb, zažíva relatívne pokojné časy. Aspoň podľa hovorkyne Lucie Kovarovič Makayovej, ktorá zatiaľ nehovorí o škrtoch, šetrení či priamych dôsledkoch pre slovenských zamestnancov. „Citlivo vnímame náročnú globálnu situáciu v automobilovom priemysle a aktivity v značke Volkswagen v súvislosti s výkonnostným programom na zlepšenie výsledkov,“ povedala Makayová.
Fabrika sa tiež pripravuje na výrobu plne elektrického SUV Porsche Cayenne. Zmeny v prevádzke vždy zosúlaďujú s podmienkami na trhu a objednávkami od zákazníkov.
Strácajú na kľúčovom trhu v Číne
Dôvodov neúspechu je viac – slabé predaje v Európe, ale najmä v Číne, pokles záujmu a problémy pri prechode na elektromobilitu či zhoršujúca sa konkurencieschopnosť – tá jednoducho znamená, že svoje autá vyrábajú za vysoké náklady oproti konkurentom.
V celom príbehu je kľúčový trh v Číne. A to nielen pre Volkswagen. V tejto 1,4 miliardovej krajine majú nemeckí výrobcovia viac ako 40 fabrík, čo je viac ako v samotnom Nemecku.
A práve tam dostávajú „na frak“ od domácich značiek. Kým v roku 2019 Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW predávali podľa dát Bloombergu na čínskom trhu zhruba každé štvrté auto, dnes predávajú iba každé siedme. Ich trhový podiel tak klesol z cca 25 na 14 percent, čo je pokles o skoro polovicu a to iba za posledných päť rokov. Aj tak je to stále dosť. Niet divu, že Nemecko hlasovalo proti zavedeniu ciel na elektromobily vyrábané v Číne.
Medzitým podiel predaných elektrických čínskych značiek stúpol z 3,5 percenta na 20,5 percenta. Za posledné mesiace sa prepad predaja áut BMW v Číne prepadol o 30 percent, Mercedesu o 13 percent a Volkswagenu spomínaných 15 percent a značka Porsche zaznamenala najhorší výsledok za dekádu, keď predala o 19 percent menej svojich áut.
„Konkurenčná situácia v Číne je obzvlášť intenzívna,“ povedal Marco Schubert, ktorý má na starosti predaje Volkswagenu.
V Číne je veľká konkurencia najmä elektromobilov. V posledných rokoch sa vyrojilo množstvo firiem a značiek, ktoré vstúpili do boja o zákazníka. Tamojšie firmy elektrické autá vedia vyrábať lacnejšie a, podľa istých expertov, už aj možno kvalitnejšie.
Nemci sa Číny nemôžu len tak vzdať, majú tam veľa potenciálnych zákazníkov, čoraz viac Ľudí v ekonomikách východnej Ázie je stále bohatších, v Európe je tiež veľká konkurencia a slabšie vyhliadky na predaje, v USA zase je silná konkurencia amerických značiek. Stiahnutie sa z trhu, ako pripomína Bloomberg, tak ako v prípade japonských značiek Suzuki či Mitsubishi, tak pre Nemcov neprichádza do úvahy.
Portál tiež napísal, že urgenciu, s akou sa dívajú na Číňanov prišla niekedy po roku 2022, teda nedávno. Na šanghajský autosalón v apríli 2023 tak Volkswagen zaplatil letenky stovkám svojim zamestnancov, aby sa išli pozrieť, ako ďaleko sú Číňania vo vývoji svojich značiek.
Bloomberg priniesol skúsenosti dvoch Číňanov, korí zrejme ilustrujú nástup novej éry. Jeden z nich je IT-čkár z Wuchanu menom Zhou, ktorý si kúpil auto od Volkswagenu – elektrický model ID.4 v roku 2022. No nemilo ho prekvapilo, keď mu vypadla počas jazdy obrazovka a to niekoľkokrát. Namiesto nemeckej špičkovej kvality mal poruchy, na čo nebol zvyknutý. Neaktualizoval sa mu ani softvér podľa plánu alebo ho musel aktualizovať iba vďaka predajcovi. Teraz hľadá náhradu za toto auto. No nemecké už nebude. „Už neprídem k nemeckým predajcom. Vyberiem si z tunajších značiek alebo Teslu,“ cituje jeho slová agentúra.
Druhý príklad je Ryan Xu, ktorý si kúpil luxusný Taycan od Porsche. Prekvapil ho však problémy s brzdami či slabé softvérové vybavenie a technické vychytávky vozidla. Preto sa auto rozhodol vymeniť. Zvažoval SUV EQE od Mercedesu, no nakoniec dal prednosť inému SUV – od čínskej značky Nio – ET5. Bolo o tretinu lacnejšie ako Mercedes, ponúklo luxusnejší dizajn interiéru, plynulé hlasové ovládanie a pozdravil svoje deti menom, keď nastúpili. „Nemecké autá sa len ťažko môžu rovnať. Mercedes, BMW a Audi teraz sotva možno považovať za luxusné autá,“ povedal čínsky podnikateľ Xu.
The Financial Times tieto slová potvrdili slovami ľudí zvnútra firmy. Keď v roku 2019 Volkswagen spustil predaj čisto elektrického modelu ID.3, mal veľmi slabé ohlasy. Popredná nemecká motoristická asociácia ADAC uviedla, že je „veľmi drahý“, trpí „priemerným rozsahom“ či „významnými problémami so softvérom“ a chybným používateľským rozhraním.
konzultant pre čínsky automobilový priemysel Michael Dunne pre The New York Times podčiarkol novú éru slovami, že „čínski spotrebitelia vidia VW ako kráľa minulosti, éry, keď kraľovali svetové značky. Dnes mnohí čínski spotrebitelia ľahostajne krčia plecami nad výrobkami VW. Uprednostňujú čerstvejšie a príťažlivejšie značky od domácich výrobcov“.
Experti: zaspali dobu
Agentúra Bloomberg to vystihla pomerne stručne: nemecké značky zaspali: „V ére spaľovákov sa nemeckí výrobcovia uspokojili, podcenili hrozby, ktoré predstavujú noví rivali, a zdráhali sa vzdať sa ziskov generovaných automobilmi s veľkými motormi. To umožnilo spoločnosti Tesla a miestnym výrobcom na čele so spoločnosťou BYD urýchliť s technicky zdatnými a cenovo dostupnými plug-inmi a teraz ich tam Čína už nepotrebuje, ani nechce“.
„Potrebujú dramaticky zmeniť svoju stratégiu na trhu,“ hovorí analytik konzultačnej spoločnosti AlixPartners Stephen Dyer zo Šanghaja. Trojica prémiových nemeckých značiek tak v Čine doslova bojuje o život. Za všetko hovorí napríklad to, že najväčší predajca čisto elektrických áut BYD (Build Your Dreams) má oveľa vyššiu trhovú hodnotu (105 miliárd eur) ako BMW (45 miliárd), Mercedes (60 miliárd) a Volkswagen (46 miliárd eur).
Výstižne situáciu zhodnotil Thomas Schäfer, ktorý velí divízii osobných automobilov. „Momentálne nezarábame dosť peňazí na našich autách, zatiaľ čo naše náklady na energiu, materiál a personál neustále rastú. Nemôžeme takto pokračovať,“ povedal a dodal, že „naše výrobné náklady sú v súčasnosti o 25 až 50 percent vyššie ako je cieľ. To znamená, že niektoré naše nemecké závody sú dvakrát drahšie ako majú naši konkurenti“.
Podľa bývalého člena vedenia, ktorého citujú The Financial Times je VW „skoro nereformovateľný“ a to preto, lebo vo vedení majú silné slovo odbory a dolnosaská vláda. „Celý systém – odbory, Dolné Sasko, rodiny – je navrhnutý tak, aby zachoval status quo,“ povedal nemenovaný bývalý zamestnanec firmy.
Situácia vo Volkswagene podľa mnohých expertov iba symbolizuje stav celého nemeckého priemyslu. Hlavný ekonóm veľkej nemeckej banky Commerzbank Carsten Brzeziski povedal nemeckému portálu DW, že značka bola 90 rokov znakom úspechu. No z povojnového priemyselného zázraku, ktorý založili v roku 1937 Nacisti a v roku 1960 štát sprivatizoval, môže byť symbol úpadku. „Problémy VW by mali byť posledným budíčkom pre nemeckých politikov, aby opäť zatraktívnili krajinu prostredníctvom investícií a reforiem.“
Médiá sa pýtali už aj nemeckého kancelára Olafa Scholza, či je vláda ochotná finančne pomôcť mu. Ten to zatiaľ vylúčil, no nemusí to byť definitívne.
Portál Politico zase citujú slová Ferdinanda Dudenhöffera, riaditeľ nemeckého Centra pre automobilový výskum, ktorý povedal, že „situácia ukazuje, že sme v Nemecku a najmä vo VW stratili kontakt s globálnym trhom.“
Koncern Volkswagen so sídlom vo Wolfsburgu si však stále udržuje pozíciu najväčšieho predajcu na starom kontinente. V roku 2023 mu patrilo každé štvrté novo zaregistrované auto v Európe. Druhá v poradí bola automobilka Stellantis, ktorá vyrába značky ako Fiat, Citroen, Peugeot či Jeep, s takmer 17 percentami. Tretí skončil Renault s takmer 10 percentami.
Na druhej strane podľa britských novín The Financial Times má stále 34,4 miliárd eur v hotovosti a už v roku 1993 zažil krízu, z ktorej sa dostal. Vtedy firma prerobila miliardu eur za rok a dohodla sa so zamestnancami, že si znížia platy o 12 percent a zároveň znížia pracovný čas. Za dva roky, pripomínajú noviny, produktivita vzrástla o 30 percent.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….