Takmer polovica mostov na Slovensku je v zlom stave. O pár rokov bude treba každý ôsmy uzavrieť, tvrdia analytici

Búranie mosta v Banskej Bystrici.

Zdroj: FB/Ján Nosko

Analytici štátneho útvaru preto upozorňujú na to, že ak štát rekonštrukcie nezrýchli, už o niekoľko rokov bude potrebné každý ôsmy most zatvoriť. „Ak tomu chceme zabrániť, štát musí prioritne pripravovať päťkrát viac rekonštrukcií mostov ako dnes. Na ich financovanie bude treba 13 percent z každoročne plánovanej sumy na cestné investície,” píšu Jozef Koperdák, Rastislav Farkaš a Daniel Sliacky zo štátneho útvaru, ktorý posudzuje verejné investície.

Odborníci preto rozpracovali niekoľko scenárov, ako by sa mohol vývoj stavu mostných konštrukcií na Slovensku v čase meniť. Aktuálne to vyzerá tak, že z celkového počtu 1 938 mostov, ktoré sa nachádzajú práve na cestách 1. triedy, je v nevyhovujúcom stave až 45 percent.

DOPRAVA: Kontrolný deň na križovatke D1xD4 Čítajte viac Cesty a diaľnice budeme stavať rýchlejšie. Vláda vyhlásila nové kľúčové projekty, ktoré to sú?

Prvý scenár z dielne analytikov štátneho útvaru počíta s tým, že ak by štát opravoval rovnakým tempom ako teraz – teda asi 20 mostov za rok – v roku 2043 sa bude v nevyhovujúcom stave nachádzať takmer 70 percent mostov na cestách 1. triedy. Ak by vláda rozhodla, že sa bude opravovať 50 mostov ročne, toto číslo by o 20 rokov kleslo na 43 percent. V prípade, že by štát rekonštruoval 110 mostných konštrukcií za rok, v nevyhovujúcom stave by do spomínaného roku bolo už iba 13 percent mostov.

Mosty sú dlhodobý problém

Ministerstvo dopravy na čele s Jozefom Rážom mladším (nominant Smeru) preto už koncom minulého roka avizovalo, že chce do opravy mostov investovať desiatky miliónov eur. „Do budúceho roka sa bavíme o sume 40 miliónov eur, ktoré chceme dať na rekonštrukcie mostov. Avšak rozhodli sme sa urobiť PPP projekt, ktorý by pokryl rekonštrukcie asi 1 800 mostov v rámci Slovenska v správe Slovenskej správy ciest,” povedal Ráž.

Šéf rezortu dopravy už takmer pred rokom priblížil, že spomínaný projekt je vo vysokom štádiu prípravy. Premiér Robert Fico (Smer) o niekoľko mesiacov neskôr, v polovici apríla tohto roka, spresnil, že investori by prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva mohli dostať ponuku na opravu približne 500 mostov. „Nateraz by sme chceli ponúknuť zahraničnému partnerovi balík 500 mostov, ktoré by niekto zrekonštruoval, štát by to potom splácal v klasickom procese PPP projektu niekoľko rokov,” podotkol Fico.

Pozor Aktualita:  Táto krajina chce zisťovať pripravenosť mužov na službu v armáde: Čo sa chystá?

Ale to, že by tieto opravy mal mať na starosti štát, sa nepozdáva opozícii. Napríklad bývalá ministerka regionálneho rozvoja a súčasná poslankyňa Veronika Remišová (Slovensko) kritizuje, že agendu opravy mostov si vzal do rúk štát namiesto toho, aby prislúchala regionálnym samosprávam. „Namiesto toho, aby vláda dala regiónom peniaze na opravu mostov, tak ako sme to robili počas našej vlády, tak štát chce zobrať rekonštrukcie mostov pod seba a dohodiť niekomu obrovský kšeft,” povedala pred niekoľkými mesiacmi Remišová.

dovolenka, grécko, žena, leto Čítajte viac Pripravte na dovolenku aj vlastnú peňaženku. Na čo myslieť a kde tankovať?

Už Najvyšší kontrolný úrad pred dvoma rokmi upozornil vo veľkej správe na to, že od rozdelenia správy mostov na našich cestách medzi samosprávy a štát došlo k dlhodobému zhoršovaniu ich stavu. „Najvyšší kontrolný úrad po vyhodnotení svojich kontrolných akcií konštatuje, že počet mostov v najlepšej kondícii na cestách I., II. a III. triedy klesol o polovicu, naopak, dvaapolnásobne stúpol počet mostov v najhoršom stave, a to až na 1 717 v roku 2020,” napísali už pred dvoma rokmi kontrolóri.

Kontrolný úrad takisto upozorňuje na to, že na Slovensku neinvestujeme do modernizácie mostov a zdroje hospodárenia sú už dlhodobo nedostačujúce. Úrad preto navrhol, aby bol prijatý udržateľný systém financovania obnovy a modernizácie mostných konštrukcií, pričom by mali byť využité všetky možné zdroje financovania.

Potrebujeme zrýchliť

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska upozorňuje na to, že spomínaný prípad mosta v Banskej Bystrici, ktorý museli pre jeho zlý stav zbúrať, nemusí byť ojedinelý a podobné kolapsy sa môžu opakovať aj na iných miestach. Zväz vidí problém najmä v tom, že štát sa dostatočne nevenuje údržbe dopravnej infraštruktúry. „Miera podfinancovania údržby sa v posledných rokoch ešte zvýšila a slovenské mosty jednoznačne patria medzi najviac ohrozené dopravné objekty z pohľadu nesystémovej údržby,” podotkol v tejto súvislosti prezident zväzu Pavol Kováčik a dodal, že tento problém je dlhodobo známy, no podceňovaný.

Pozor Aktualita:  Jedno z najstarších jazier Európy je v ohrození: Ak sa TOTO nezmení, hrozí to najhoršie

Kováčik rovnako upozornil na to, že zhoršovanie stavu našich mostov sa v priebehu posledných rokov zrýchľuje. Na Slovensku zároveň podľa neho rastie investičný dlh, ktorý už presiahol 15 miliárd eur. „Slovensko ako priemyselná a tranzitná krajina nevyhnutne potrebuje funkčnú a modernú cestnú aj železničnú infraštruktúru, v opačnom prípade budeme aj naďalej čoraz viac ohrozovať konkurencieschop­nosť našej krajiny,” dodal už skôr šéf zväzu stavebných podnikateľov.

O včasnú rekonštrukciu mostov sa štát stará nedostatočne aj podľa opozičných politikov. V súvislosti s prípadom, ktorý sa odohral v Kremničke, upozornil expert na dopravu z opozičného Progresívneho Slovenska (PS) Martin Pekár na to, že v podobnom stave sú na Slovensku desiatky mostov.

Pekár dodáva, že tento prípad bol „iba začiatok” a ku kritike sa pridávajú aj iní členovia strany. „Je len otázka času, kedy sa niečo podobné stane s ďalším mostom. V havarijnom stave je ich na Slovensku až 59, každú chvíľu hrozí kolaps ďalšieho. Mimoriadne zlá situácia je najmä na východe Slovenska,” skonštatoval poslanec PS Richard Dubovický.

SR MF Fico kontrolný deň BAX Čítajte viac Fico chce použiť na stavbu ciest peniaze z druhého piliera a z bankových účtov ľudí. Aké má možnosti?

Odborníci z Útvaru hodnoty za peniaze pripomínajú, že zhoršovanie stavu mostov prebieha rýchlo, no prerábky sú pomalé. „Kým v roku 2013 bolo v nevyhovujúcom stave približne deväť percent všetkých vtedajších mostov, v roku 2023 to už bolo 34 percent z celkového počtu 8 299 mostov na diaľniciach a cestách I., II. aj III. triedy. Ich stav sa teda na Slovensku z roka na rok zhoršuje a tento problém sa týka všetkých regiónov Slovenska bez rozdielu,” približujú analytici štátneho útvaru.

Útvar pripomína, že hoci štát aktuálne opraví a zrekonštruuje dvakrát viac mostných konštrukcií ako pred desiatimi rokmi, nestačí to ani na udržanie súčasného stavu. Napríklad v minulom roku bolo opravených 20 mostov, ale ďalších 143 medzičasom prešlo do kategórie, kde sú konštrukcie s nevyhovujúcim technickým stavom.

Pozor Aktualita:  Vysoký krvný tlak NEBOLÍ a môže vás zabiť: Tu je 7 dôležitých TIPOV, ako ho znížiť

Záver odborníkov je jasný – ak sa chceme vyhnúť kolapsom, ktoré by viaceré regióny mohli odrezať od sveta – musí sa tempo rekonštrukcií výrazne zvýšiť. „Ak vezmeme do úvahy, že most vydrží v dobrom stave približne 40 rokov a každý takmer z dvetisíc mostov chceme aspoň raz zrekonštruovať, priebežne by mal štát štandardne rekonštruovať približne 50 mostov každý rok. V dlhodobom horizonte 20 a viac rokov by týmto tempom zastabilizoval podiel mostov v zlom stave na úrovni 20 percent,” píše útvar. To by v praxi znamenalo, že by sa ocitla len v piatom stupni z celkových siedmich čo by znamenalo, že by nedošlo až k zhoršeniu do veľmi zlého až havarijného stavu.

Podľa analytikov Útvaru hodnoty za peniaze by bolo efektívnym spôsobom, ako zlepšiť súčasný stav dočasné zrýchlenie opráv mostov v nevyhovujúcom stave aspoň na 110 za rok. „Ak by sa podarilo takéto tempo udržať aspoň desať rokov, pomer mostov v nevyhovujúcom stave by sa znížil o viac ako polovicu, zo súčasných 45 percent na 19 percent. Následne by bolo možné úvodné tempo zvoľniť na dlhodobo udržateľnú úroveň 40 až 50 mostov ročne,” uzatvára útvar.

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….