Toto je nový megatest celoročných ‘gúm’. A ešte k tomu pre SUV

Testy celoročných pneumatík sú extrémne... Foto: ADAC

ADAC – test zimných pneumatík 2024 Testy celoročných pneumatík sú extrémne náročné. Absolvovať totiž musia letný aj zimný testovací cyklus.

Čím je klíma miernejšia, tým viac motoristov inklinuje k použitiu celoročných pneumatík. Je to doslova boom. A má to logiku. Plášť do všetkých ročných období vás zbavuje otravného prezúvania a navyše šetrí peňaženku. Podľa Asociácie európskych výrobcov pneumatík ETRma (European Tire and Rubber manufacturers’ association) už dvanásť rokov za sebou klesá predaj zimných pneumatík, a, naopak, zvyšuje sa podiel tých celoročných. Dnes ich obúva viac ako 20 % motoristov. Je to ale naozaj dobrá voľba? Tak na to sa najnovšie pozrel nemecký autoklub ADAC. Po štyroch rokoch preveril opäť celoročné pneumatiky. A to vo veľkom štýle. Na mušku so zobral až 16 plášťov s rozmerom 205/55 R16, pre kompakty a kompaktné SUV. Nebolo to jednoduché, pretože takéto plášte je nevyhnuté podrobiť nielen zimnému, ale aj letnému testu.

Absolútnou hviezdou testu je celoročná... Foto: ADAC

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 Absolútnou hviezdou testu je celoročná pneumatika Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Je prvou v histórii so známkou „dobrá“. Dokonca celkovou známkou prekonáva aj niektoré čisto zimné a čisto letné pneumatiky.

ADAC - test zimných pneumatík 2020 Čítajte viac Prezúvate? Toto je prvý veľký test zimných pneumatík. Šiestim sa vyhnite oblúkom

A stalo sa čosi nevídané. Prvýkrát v histórii testovania získala jedna z celoročných pneumatík najvyššiu známku „dobrá“. To je obdivuhodné, pretože doteraz predstavovali „celoročky“ vždy len kompromis a nikdy nedokázali plnohodnotne konkurovať čisto letným a čisto zimným pneumatikám. Vyplýva to zo samotnej podstaty. Zatiaľ čo letné pneumatiky so svojou tvrdšou gumovou zmesou a veľkými blokmi dezénu zaisťujú bezpečnú priľnavosť aj pri veľmi vysokých teplotách, no na snehu sa kĺžu, zimná pneumatika s mäkšou zmesou a jemnými lamelami je schopná dobre priľnúť k snehu a ľadu. Lenže pri vysokých teplotách je príliš mäkká. Je tak prakticky nemožné, aby jediná univerzálna pneumatika zvládla obe úlohy bez chýb. Až na jednu výnimku.

Pirelli Cinturato All Season SF2 má síce... Foto: ADAC

Pirelli Cinturato All Season SF2 Pirelli Cinturato All Season SF2 má síce vynikajúce správanie v horúcich aj chladných dňoch. No stráca na vysokom opotrebení a krátkej životnosti.

ADAC - test zimných pneumatík R15 2021 Čítajte viac ADAC: Test zimných ‘gúm‘ na Octaviu odhalil päť hriešnikov

Pozor Aktualita:  Americké úrady vyšetrujú 2,4 milióna áut Tesly. Dôvod asi tušíte

Hovoríme o pneumatike Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Známka 2,4 ukazuje, že je veľmi dobre vyvážená a nemá žiadne zásadné nedostatky v žiadnej z disciplín. Teda na mokrej, suchej či zľadovatenej ceste. Len na porovnanie, v aktuálnom teste ADAC-u čisto zimných pneumatík získala známku 2,4 tretia najlepšia pneumatika. Ďalších 13 na tom bolo horšie ako celoročný plášť od Goodyearu. Napriek tomu ADAC poznamenáva, že ani tu nebolo všetko dokonalé. Kým totiž na mokrej a zimnej vozovke podáva Vector 4Seasons dobré výsledky, na suchej ceste pri vysokých letných teplotách má predsa len mierne slabiny, takže z hľadiska bezpečnosti jazdy dosiahol známku 2,7. K dobrému hodnoteniu mu pomohla environmentálna bilancia, kde ukázal nízke opotrebenie, nízky valivý odpor a nadpriemernú životnosť až 60 000 kilometrov.

Výsledky testu brzdnej dráhy celoročných pneumatík.

Výsledky testu brzdnej dráhy celoročných... Foto: ADAC

ADAC – brzdná dráha celoročných pneumatík Výsledky testu brzdnej dráhy celoročných pneumatík.

Na porovnanie, pneumatika Pirelli Cinturato All Season, ktorá je v teste druhou najlepšou, i keď so známkou „uspokojivá“, zvládne len 33 000 kilometrov, teda o polovicu menej. Potom sa cena Goodyearu, ktorá je jedna z najvyšších spomedzi testovaných plášťov, javí v oveľa lepšom svetle. Veď s Vector 4Seasons Gen-3 najazdíte takmer dvakrát takú porciu kilometrov ako s Pirelli. Vydržať môže aj o dve sezóny dlhšie. Pirelli však pretavilo nižšiu životnosť do vyššej bezpečnosti. Ako jediná pneumatika získala v tomto kritériu známku 2,3, teda dobrá. Napríklad dosiahla najlepšie hodnotenie pri brzdení na mokrej vozovke aj najlepšiu známku za ovládateľnosť.

Na chvoste testu skončila pneumatika Infinity... Foto: ADAC

Infinity Ecofour Na chvoste testu skončila pneumatika Infinity Ecofour, ktorá vás síce podrží ako tak na snehu, ale na mokrej ceste vás pošle rovno do jarku.

Za Pirelli nasledujú štyri ďalšie pneumatiky s dvojkou pred desatinnou čiarkou: Hankook Kinergy 4S, Michelin CrossClimate 2, Kumho Solus 4S HA32+ a Vredestein Quatrac. Všetky štyri presvedčia dobrými výsledkami, pokiaľ ide o environmentálne vlastnosti, ale majú slabiny, pokiaľ ide o bezpečnosť jazdy: Hankook na mokrej a zasneženej vozovke, Michelin na mokrej vozovke, Kumho na mokrej a suchej vozovke a Vredestein na mokrej, suchej a tiež zasneženej ceste. Aj Falken EuroAll Season AS210 síce dosiahol uspokojivé celkové hodnotenie, takže stále môže byť odporúčanou pneumatikou pre niekoho, koho jazdný profil obsahuje časté jazdy na mokrej vozovke. Na snehu a pri brzdení na suchom asfalte je však Falken už len priemerný.

Ďalších sedem pneumatík, ktoré nájdete v tabuľke, dosiahlo hodnotenie „dostatočné“ so známkami od 3,6 do 4,0. Takže ADAC ich veľmi neodporúča. Nie je dôvod na ich nákup, a to ani cenový. Každá z týchto pneumatík má už vážnejšie slabiny najmenej v dvoch kritériách. Stále však poslúžia lepšie ako dvojica plášťov na chvoste rebríčka. Hovoríme o pneumatikách Kenda Kenetica 4S a Infinity Ecofour. Tým sa rozhodne vyhnite oblúkom. Kenda má príšerné správanie na snehu. Rýchlo stráca trakciu, má sklony k nedotáčavosti, takže ani neviete ako a ste mimo cesty. Infinity je síce na snehu lepšia ako Kenda, ale zas nezvláda mokrú vozovku. Auto obuté na týchto pneumatikách je ťažko ovládateľné, doslova nevypočítateľné.

Pozor Aktualita:  VIDEOTEST: Hyundai Santa Fe - na ceste toto SUV tak ľahko neprehliadnete

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….