Nemusíte byť automobilový expert, aby ste zistili, že toto nie je pravá Toyota. Ide o japonský derivát Citroënu Berlingo či Peugeotu Rifter. To však nie je výčitka. Toyota tým pre svojich zákazníkov získala v triede univerzálnych kompaktných dodávok to najlepšie, čo je dnes na trhu. Francúzske korene teda neprekážajú. Veď Berlingo je európskou ikonou a jeho kvality si teraz môžete dopriať aj s logom Toyoty. My sme si vyskúšali predĺženú verziu Long so siedmimi sedadlami, naftovým motorom 1,5 D-4D, 8-stupňovým automatom a v úrovni vybavenia VIP. Je to v podstate vrchol modelového radu. Dôvod, prečo sme si sadli za volant Proace City po štyroch rokoch od prvého testu, je jednoduchý. Kompaktná dodávka podstúpila facelift. Vidieť to na prvý pohľad.
Facelift iba spredu, zato zásadný
Dizajn síce nepatrí k prioritám Proace City, ale Toyota si dala záležať, aby sa zmenami ešte viac odlíšila od svojich súrodencov. Tam, kde kedysi trónila úzka maska, je akési „slepé“ čelo, pripomínajúce elektrickú Toyotu bZ4X či modernizované C-HR. Všetok chladiaci vzduch sa privádza k motoru cez obrovský otvor v novom nárazníku. Nové sú aj výkonné full-LED svetlá, čím sa Proace City opäť blíži svetu osobných áut. Svietia vynikajúco. Dizajn 17-palcových matných diskov ostal bez zmien. Zato pribudol zaujímavý metalický lak Chaki, ktorý dáva Proace City veľmi „civilný“ vzhľad. Verzia Long je v porovnaní so základnou dlhšia až o 350 mm, takže má celkových 4 753 mm. O 90 mm sa natiahol aj rázvor náprav. Jeho 2 975 mm pripomína SUV vyššej strednej triedy.
Čítajte viac Test: Toyota C-HR PHEV GR Sport – 60 km na elektrinu, ale oplatí sa to?
Tento formát však dokáže Proace City využiť oveľa sofistikovanejšie. Najväčšou výhodou dlhej verzie je možnosť odviezť pohodlne až sedem cestujúcich. Je tu teda tretí rad sedadiel, i keď za príplatok 900 eur. Začnime však v tom prvom. Rozhodne sa tu nebudete cítiť ako kuriér. Predné sedadlá sú veľmi pohodlné. Rozsahom nastavenia nijako nezaostávajú za konvenčnými autami. Vysoká pozícia za volantom prináša prehľad o premávke takmer ako v SUV. Len široké stĺpiky uberajú zo zorného poľa viac, než by sa patrilo. Samozrejme, limuzína či kombi to nie je. Zvyknúť si preto musíte na tvrdé plasty a palubnú dosku, ktorá je doslova hradbou. Zvlášť stredový tunel je taký široký, že obmedzuje pravé koleno. Tomuto typu auta to však vyčítať nebudeme. Po facelifte tu však máme hneď niekoľko noviniek, no nie všetky sa nám páčili.
Zopár noviniek aj v kabíne
V prvom rade si všimnete nový 4-ramenný volant. Jeho ostrejší dizajn nemusí „sadnúť“ každému. S touto zmenou však Proace City prišlo o samostatnú páčku tempomatu na stĺpiku riadenia. Tieto funkcie sa presunuli priamo na rameno volantu. Je to síce trend, ale menej intuitívny. Pôvodná páčka jednoducho nemala chybu. Podobne je to s novým prístrojovým panelom. Klasické budíky s ručičkami a hliníkovým lemom vystriedal virtuálny kokpit. Áno, umožňuje nastaviť až päť zobrazení, takže ponúka viac informácií – od navigácie cez asistenčné systémy až po údaje palubného počítača, lenže vyzerá lacno. V súvislosti s ním odstránila Toyota malý head-up displej. Tu výhrady nemáme, pretože práve vďaka tomu pribudol za „prístrojovkou“ ďalší odkladací priestor. Tých je tu naozaj neúrekom.
Čítajte viac Test: Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i – konečne bez chýb a za slušné peniaze
Žiadne klasické auto vám nič podobné neponúkne. Len pred spolujazdcom sú dve samostatné schránky a jedna polička, ďalšie nájdete za infotainmentom, vo dverách, pod strechou, po stranách palubnej dosky, kde si odložíte nápoje, čo je skvelé riešenie, pretože sú naozaj poruke. Zvláštnu pozornosť si zaslúži príplatkový masívny box medzi sedadlami s dvojicou roletiek. V jeho útrobách sa skrývajú ďalšie užitočné litre. Je však taký hlboký, že na menšie predmety sa jednoducho nehodí. Našťastie, mobil si môžete položiť do samostatnej „poličky“. Hneď vedľa nej sú dva USB-C porty. Do dverí sa zmestia ďalšie predmety či až 1,5-litrové fľaše.Ďalšou novinkou je nový „kolískový“ ovládač prevodovky, ktorý nahradil pôvodný kruhový.
Čítajte viac Toyota Hilux Hybrid: Drsný pikap si pomáha ‘kvapkou‘ elektriny
Jedinou výhradou je, že nie je posvietený, čo v noci trošku komplikuje ovládanie, najmä ak sa máte trafiť do maličkého tlačidla pre parkovací režim P alebo tlačidla M, ktorým volíte manuálny mód radenia krídelkami na volante. Nová je tiež obrazovka infotainmentu, vo verzii VIP s uhlopriečkou až 10 palcov. Hoci na nej ubudlo hardvérových ovládačov, veľmi chválime, že tu ostali mechanické tlačidlá aspoň pre vstup na domovskú obrazovku, k základným nastaveniam funkcií vozidla a dokonca otočný ovládač hlasitosti. Pohyb v menu uľahčuje rozdelenie obrazovky na štyri zóny, takže sa napríklad z navigácie dostanete okamžite k menu rádia, komunikácie alebo asistenčným systémom, ak chcete niektoré vypnúť. Nehovoriac o tom, Proace City má stále samostatný panel klimatizácie. Paráda.
Výbava ako v osobáku, kufor ako v nákladiaku
Najväčšie zázraky však dokáže táto dodávka vzadu. V druhom rade sú tri rovnocenné sedadlá(všetky s úchytmi Isofix), ktoré možno demontovať alebo veľmi jednoducho sklopiť k podlahe. Je skvelé, že spolu s operadlom klesajú dole aj sedáky, takže máte k dispozícii úplne vodorovnú podlahu. Miesta na nohy a na ramená je tu síce ako v limuzíne, ale treba priznať, že variabilita trochu ubrala na komforte. Všetky tri sedadlá sú úzke a krátke. Zato si z plnohodnotných MPV Proace City požičalo letecké stolíky, slnečné clony či odkladacie schránky v podlahe. Dobrou správou je, že posuvné dvere majú sťahovacie okná. Kým druhý rad sedadiel nemožno posúvať, tie dve zadné v treťom rade áno! To umožňuje variovať batožinový priestor. Ak sú sedadlá vzadu, nie je ho nazvyš, no zato máte kráľovské priestorové pomery, ktoré vám žiadne MPV neponúkne.
Čítajte viac Toyota vyvíja 4-valec s výkonom 600 koní. Hádajte, kde by mohol debutovať?
Naozaj, miest je dosť na nohy aj nad hlavou. A je tu ešte jedna vychytávka. Dostanete sa k nim nielen po sklopení druhého radu, ale aj zozadu. Medzi sedadlami je totiž úzka ulička. Takže stačí vyklopiť obrovské piate dvere a nastúpiť. Samozrejme, ľahšie to majú deti, pretože Proace City predsa len nie je full-size dodávkou typu Citroën SpaceTourer alebo VW Multivan. A keď sme už pri zadnom veku, ktorého rozmery môžu byť v tesných priestoroch parkovísk veľkým problémom, je tu vychytávka v podobe samostatne výklopného okna. Cezeň naložíte väčšinu menších batožín. I keď je pravdou, že v predĺženej verzii, ktorá používa mäkké plató v kazete namiesto pevného krytu, to znamená doslova hodiť predmety do útrob kufra.
Čítajte viac Posledný diesel V8 v ‘osobáku‘ je minulosťou. Nahradil ho 4-valec
Ak sú vám sedadlá tretieho radu zbytočné, môžete ich demontovať a nechať v garáži, alebo preklopiť vpred a zaistiť o druhý rad. Síce uberajú miesto, pretože ich nemožno skryť v podlahe, lenže Proace City má dostatok priestoru, aby si to mohlo dovoliť. Hovoria za to čísla. S troma radmi na palube má Proace City síce len skromných 209 litrov pre batožiny, ale posunutím vpred sa kufor zväčší na 322. Ak ich zložíte, narastie na ohromných 850 litrov. A so sklopeným druhým radom až na 3,3 metra kubického. To sme už vo svete „úžitkáčov“. Problémová je len manipulácia s mäkkou roletkou, pretože ak je v kazete, tak na ňu takmer nedočiahnete. To všetko završuje francúzsko-japonská novinka schopnosťou odviezť náklad s dĺžkou až 3,4 metra! Stačí sklopiť operadlo spolujazdca. Len ťažko si predstaviť univerzálnejšie rodinné auto. A to si ešte Proace Verso so sebou vozí plnohodnotné rezervné koleso! Dnes čosi neuveriteľné.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….