Spojené štáty americké sú dôležitým trhom najmä pre prémiové európske značky, nehovoriac o kórejských a japonských automobilkách. Víťaz amerických volieb Donald Trump sa však už počas kampane vyhrážal automobilovému priemyslu mimo hraníc jeho krajiny. „Zlaté časy“ amerických automobiliek a tamojšieho trhu s autami chce zabezpečiť uvalením cla na dovážané vozidlá zo zahraničia. Prekáža mu dokonca aj Mexiko, ktoré je spolu s Kanadou súčasťou zóny voľného obchodu USMCA, ktorá vznikla v roku 2020 (nahradila NAFTA) a ktorú Trump sám podpísal a označil za „najspravodlivejšiu, najvyváženejšiu a najvýhodnejšiu“ v histórii USA. Počas volebných mítingov však rétoriku radikálne otočil.
Žiadne autá z dovozu
Počas zhromaždenia v meste Savannah v štáte Georgia v septembri napríklad vyhlásil, že hodlá uvaliť vysoké clá pre výrobcov automobilov, ktorí sa odvážia vyrábať autá mimo hraníc Spojených štátov. „Ak si výrobcovia myslia, že predajú svoje autá do spojených štátov a zničia Michigan, Južnú Karolínu, Severnú Karolínu a Georgiu a všetky miesta, kde sa vyrábajú autá. To sa nestane,” povedal Trump. Mexiko pritom považuje za najrizikovejšie „zadné vrátka“ zahraničných automobiliek. „Zavedieme 100-percentné clo na každé auto prichádzajúce cez mexickú hranicu. A odkážte im, že jediný spôsob, ako sa tohto cla zbavia, je, ak postavia závod priamo tu v Spojených štátoch. Chceme amerických občanov a chceme, aby ich závody boli postavené tu, nie dva metre za hranicou.“
Čítajte viac Čínska odveta: ‘Neinvestujte v EÚ!,‘ vyzýva Peking svoje automobilky
Amerika už zaviedla 100-percentné clá na čínske elektromobily počas Bidenovej administratívy, ale zdá sa, že to nestačí. Clá na autá z Mexika sa môžu dotknúť mnohých výrobcov, ktorí investovali v tejto krajine práve kvôli zóne voľného obchodu. Napríklad Honda vyrába v Mexiku 200 000 vozidiel, pričom približne 160 000 z nich smeruje do USA vrátane populárneho modelu SUV HR-V. Ak budú clá naozaj zavedené, bude musieť Honda zvážiť presun výroby. V Mexiku majú však závody aj Volkswagen, Toyota či BMW. Mníchovský výrobca sa napriek tomu o budúcnosť v USA neobáva. BMW totiž na americkej pôde v závode v Spartanburgu vyrába modely X3, X4, X5, X6, X7 a XM, teda kľúčové modely pre Spojené štáty. Odtiaľ putujú aj do 160 ďalších krajín sveta vrátane rodného Nemecka.
Podobne je na tom Mercedes-Benz, ktorý v závode v Tuscaloose vyrába kľúčové americké modely GLE a GLS vrátane derivátov s logom Maybach a od roku 2022 aj elektrické modely EQE SUV či EQS SUV. Horšie je na tom Audi či Porsche s produkciou luxusných modelov, populárnych v USA, situovanou na Slovensku. Problémy môže mať aj Jaguar Land Rover, pretože tiež produkuje modely Defender a Discovery na Slovensku v Nitre. Nehovoriac o čínskych automobilkách, ktoré zvažovali výstavbu nových závodov v Mexiku, ktoré nevie Trump vystáť. Zároveň sa nebráni investíciám Číňanov v USA. „Poskytneme stimuly, a ak sem Čína a ďalšie krajiny budú chcieť prísť a predať autá, tak nech tu postavia závody a najmú našich zamestnancov,“ povedal Trump v auguste pre agentúru Reuters.
Elektromobily na vedľajšej koľaji
Jednoducho, Trump automobilky vydiera. A má čím, pretože o americké autá značiek Ford, Chrysler, Lincoln, Cadillac, RAM, Jeep alebo Dodge nejaví svet záujem, alebo len v malej miere. Zaujímavá je aj Trumpova vízia elektromobility. Netají sa tým, že elektromobily nemá rád, no zároveň sa nebránil priazni a podpore Elona Muska počas prezidentskej kampane, šéfa automobilky Tesla, najväčšieho výrobcu čistých elektromobilov sveta. Je to čistá schizofrénia, pretože Trump hodlá zrušiť pravidlá Agentúry na ochranu životného prostredia (EPA) a oddelenie dopravy hneď v prvý deň v úrade a zvažuje zníženie alebo zrušenie daňových úľav na elektromobily a iných stimulov.
Čítajte viac Čínska odveta: ‘Neinvestujte v EÚ!,‘ vyzýva Peking svoje automobilky
Dokonca chce Kalifornii, ktorá je rodiskom Tesly, odobrať práva na vlastnú legislatívu pre limity emisií áut, tak ako to urobil už v roku 2019 počas svojho prvého prezidentského mandátu. Jeho nasledovník Joe Biden v ďalšom volebnom období autoritu Kalifornie obnovil. Tieto zmeny majú priniesť väčšiu slobodu americkým automobilkám pri výrobe veľkých a „smädných“ pikapov a SUV ale iste nepomôžu predaju elektrických áut. Zároveň ohrozujú gigantické investície do výstavby nových závodov na výrobu batérií. Organizácia Zero Emission Transportation Association, ktorá združuje americké elektromobilky Tesla, Rivian, Lucid a výrobcu batérií LG, v novembra oznámila, že je pripravená spolupracovať s Trumpom.
Paradoxom je, že akcie Tesly po Trumpovom víťazstve dokonca vzrástli o 15 %. Akcionári sa pravdepodobne spoliehajú na blízky vzťah Muska s budúcim americkým prezidentom. Cieľom Trumpových opatrení je chrániť americké automobilky pred konkurenciou. Chce aby žili v akejsi ochrannej bubline. To sa mu ale môže vypomstiť. Už dnes sú americké autá nekonkurencieschopné voči japonským, európskym či kórejským produktom. Vidieť to práve na mizivom exporte. Ďalšie „vegetovanie“ v bezpečnej zóne bez tlaku na pokrok v nízkoemisných pohonoch môže ich postavenie do budúcna ohroziť ešte viac.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….