Už aj Briti túžia viac po dieseloch ako elektromobiloch. Automobilky bijú na poplach

Politici chcú, aby automobilky predávali to, čo zákazníci nechcú. A platí to nielen v Európskej únii, ktorá určila tvrdé flotilové limity, ale aj vo Veľkej Británii. Tá by si pritom mohla po brexite dovoliť benevolentnejšie tempo prechodu áut na elektrický pohon. Lenže nie je to tak. Ešte nedávno túžila predbehnúť úniu v zákaze spaľovacích motorov o päť rokov, keď chcela toto nariadenie prijať už v roku 2030. Našťastie tento zámer neskôr revidovala. To však neznamená, že automobilky pôsobiace na ostrovoch sú „za vodou“. Ani zďaleka. Britský „bič“ spočíva na rozdiel od sprísňovania emisných limitov v povinnosti predávať každý rok vyšší podiel áut s nulovými emisiami. Tento rok musia napríklad automobilky za kanálom La Manche zabezpečiť, aby 22 % registrácií nových osobných áut každej značky a 10 % dodávok bolo čisto elektrických.

Jim Farley - CEO automobilky Ford Čítajte viac ‘Sú pred nami,‘ priznal zdesený šéf Fordu, keď vystúpil z čínskeho auta

Lenže to sa ľahšie povie, ako urobí, pretože tak ako v EÚ ani vo Veľkej Británii sa spotrebitelia nejdú za elektromobilmi potrhať. Napríklad v septembri došlo k medziročnému nárastu predaja elektromobilov bežnými spotrebiteľmi len o 3,6 %, kým registrácie naftových áut sa zvýšili až o 17,1 %! Väčšinu elektromobilov kupujú firmy, ktoré sú do toho nútené. To nie je naozaj dobré, pretože ak automobilky nesplnia túto povinnosť, hrozia im mastné pokuty. Ako informuje britský Auto Express, šéfovia 12 najväčších automobilových značiek, pôsobiacich v Británii, varovali britskú ministerku financií Rachel Reevsovú, že ak vláda nepodporí stimuly pre súkromných zákazníkov, automobilový sektor nedosiahne 22 % podiel elektrických registrácií. V otvorenom liste píšu, že spotrebiteľ reaguje na „cukor“ a nie na „bič“ a že „nariadenia nerobia trh“.

Pozor Aktualita:  VIDEO: Ukážeme vám aj to, čo v Nitre na autosalóne nebolo

vw-dresden Čítajte viac Prepúšťanie vo Volkswagene: o prácu môže prísť až 30 000 ľudí

Tiež upozornili, že na zákaznícke zľavy už minuli bezprecedentné dve miliardy libier, ale v podstate bez efektu. Hroziace pokuty pritom znamenajú, že tieto peniaze odčerpajú investície do výskumu a vývoja a podpíšu sa na znižovaní počtu pracovných miest. Do konca roka automobilky očakávajú, že podiel áut s nulovými emisiami dosiahne vo Veľkej Británii nanajvýš 18,5 % trhu, čo je o 3,5 % menej, než im nariadila vláda. Pôvodné zámery sa totiž rodili z chybných predpokladov o stabilnom raste trhu, o čoraz lacnejších batériách, o lacnejších energiách a surovinách a o nízkych úrokových sadzbách. Nič z toho sa nenaplnilo. Šéfovia automobiliek tiež kritizujú nedostatočný rozvoj nabíjacej infraštruktúry, na ktorú nemajú priamy vplyv. To podľa otvoreného listu vedie k nedôvere spotrebiteľov a odkladu kúpy elektromobilov.

Pozor Aktualita:  Vážska cyklomagistrála: pri Zavare začali stavať cyklolávku nad diaľnicou D1

Volvo EX30 - 2023 Čítajte viac Nie je to dobré: Predaj elektrických áut v Európe stále padá. Darí sa len Číňanom

Napokon, nerastie ani celkový trh s autami. Najlepším dôkazom je rastúci priemerný vek áut na britských cestách, ktorý sa z roka na rok zvýšil z ôsmich na viac ako deväť rokov. Registrácie áut sú stále približne o pätinu nižšie ako pred pandémiou COVIDU 19. Preto zástupcovia britského automobilového sektora apelujú na vládu, aby prijala opatrenia na podporu súkromných spotrebiteľov. Navrhujú zníženie DPH na nákup elektromobilov na polovicu počas nasledujúcich troch rokov a zmenu poplatku za nákup drahého auta, ktorý poškodil najmä elektromobily. Táto daň z luxusu sa totiž týka áut s cenou nad 40 000 libier, ktorú elektrické autá, hoci nie luxusné, bežne prekračujú pre nákladné batérie. Táto daň predstavuje 410 libier ročne po dobu piatich rokov.

Pozor Aktualita:  Chcete prezuť na zimné doma Tu je správny postup

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….