Zhrnuté a podčiarknuté, ak sa pôjdete do reštaurácie najesť, na skonzumované jedlo sa bude vzťahov nová sadzba DPH vo výške päť percent. Od začiatku roka 2025 tak klesne o päť percentuálnych bodov, aktuálne je totiž na úrovni desať percent.
Zmeny však nastanú aj v zdaňovaní dopravy jedla a ľudia zo stravovacieho biznisu preto hovoria o tom, že zohľadňovanie niekoľkých rôznych sadzieb bude pre majiteľov reštaurácií náročné. „Prečo je to tak? Zákazník príde do reštaurácie, naje sa tam – sadzba päť percent. Keď si objedná zákazník od reštaurácie donášku – 23 percent. Keď si zákazník objedná priamo v reštaurácii alkohol a nealko – 23 a 19 prečo. Prečo? Sú krajiny ako Nemecko, kde na donášku je nižšia DPH ako na jedlo v reštaurácii,” sumarizoval už skôr v rozhovore pre Pravdu generálny manažér spoločnosti Wolt pre český a slovenský trh Tomáš Beniak.
Aby to však nebolo také jednoduché, v prípade, že si reštaurácia zabezpečuje dovoz jedla sama, doprava bude po novom zdanená sadzbou 19 percent. Vyššia 23-percentná sadzba dane sa bude vzťahovať na prípad, keď jedlo rozvážajú kuriéri inej firmy, napríklad Bolt Food, Wolt či Bistro.sk. V súčasnosti je sadzba DPH na dopravu v oboch prípadoch zhodne vo výške 20 percent.
Podnikatelia v gastrobiznise preto hovoria o neprehľadnosti spomínaných opatrení v rámci konsolidačného balíčka. „Vznik viacerých sadzieb DPH pre totožný tovar vytvára komplikácie a neprehľadnosť rovnako pre podnikateľov, ako aj pre spotrebiteľov. Problémom nie je ani tak navýšenie DPH na službe rozvozu, ale uplatnenie rôznej sadzby na samotné jedlo podľa toho, či je konzumované v reštaurácii, alebo rozvážané samotnou reštauráciou, alebo využitím donáškových služieb,” zdôraznil pre Pravdu oblastný riaditeľ „donáškarov” z firmy Bistro.sk Miloslav Májek.
Rovnako aj donášková služba Wolt upozorňuje na to, že aplikácia rozličnej výšky DPH na rovnaký tovar zneprehľadní celý systém DPH a skomplikuje aj aktivity podnikateľov v gastrobiznise. „V 17 z 19 krajín Európskej únie, kde Wolt pôsobí, sa aplikuje rovnaká sadzba DPH na jedlo podávané v reštaurácii a pri donáškovej službe. Navyše ide o porušenie princípu takzvanej fiškálnej neutrality. Podľa judikatúry Súdneho dvora EÚ (prípad C-309/06) princíp fiškálnej neutrality vyžaduje, aby sa podobné tovary alebo služby, ktoré sú v priamom konkurenčnom vzťahu, nezdaňovali odlišnými sadzbami DPH, pretože by to narúšalo hospodársku súťaž medzi nimi,” priblížila hovorkyňa spoločnosti Jana Jarošová.
Koľko zaplatíme v reštauráciách?
Situáciu, v ktorej sa majú problém orientovať aj mnohí reštauratéri, ešte viac komplikuje aj nové zdanenie nápojov. Na nealkoholické nápoje predávané v gastroprevádzkach sa namiesto súčasnej 10-percentnej dane bude od začiatku budúceho roka vzťahovať 19-percentná daň. V prípade alkoholických nápojov stúpne DPH o tri percentuálne body, z aktuálnych 20 na budúcoročných 23 percent.
K tomu všetkému treba prirátať aj nové sadzby DPH v obchodoch. Po novom bude od začiatku budúceho roka platiť, že okrem základnej výšky tejto dane, ktorá stúpne z 20 na 23 percent, sa dočkáme aj jej rôznych sadzieb na rôzne druhy potravín. Na základné potraviny, teda napríklad mlieko, maslo či niektoré druhy mäsa, klesne DPH z aktuálnych 10 na 5 percent. V prípade ostatných potravín klesne o jeden percentuálny bod, z 20 na 19 percent.
Otázkou je, ako tento pokles pretavia do finálnych cien samotné reťazce. Predseda vlády Robert Fico spolu s ministrom hospodárstva Richardom Takáčom ľuďom sľubujú, že toto zníženie výšky DPH v obchodoch pocítia. Okrem nich však o tom hovoria aj zástupcovia obchodníkov. „Máme spoločný záujem, aby toto zníženie DPH spotrebitelia pocítili,” povedal v tejto súvislosti predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.
Ak by zníženie cien niektorých potravín skutočne nastalo, ťažiť by z toho mohlo aj celé gastroodvetvie. Generálny manažér Woltu Beniak však upozorňuje na to, že nikto nemôže zaručiť, že obchodníci ceny v obchodoch skutočne znížia. To je podľa neho problém, ktorý s týmto opatrením súvisí. Premiér Fico však naznačuje, že vláda príde s nejakým mechanizmom kontroly v reťazcoch – skloňujú sa napríklad takzvané „dôchodcovské komandá”.
Zástupcovia gastrosektora naznačujú, že samotný pokles DPH na jedlo predávané priamo v reštauráciách by mohol priniesť zlacnenie jedál. „Úprava sadzby DPH môže viesť od nového roka k dočasnému zníženiu cien, resp. k dočasnému zastaveniu rastu cien, čo bude asi reálnejší scenár. Do výslednej ceny gastroslužby vstupujú nákladové ceny surovín, ceny energií, prenájmov či nezanedbateľné mzdové náklady, ktoré budú tlačiť výslednú cenu smerom nahor,” povedal pre Pravdu generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Martin Novotný.
Podľa najväčšej gastroskupiny Medusa na Slovensku, pod ktorú patria aj známe bratislavské reštaurácie ako Klubovňa či Wagamama, zníženie tejto dane sektoru pomôže a potešiť by sa mohli aj stravníci. „Toto opatrenie nám umožní reagovať pozitívne na dlhodobo narastajúce náklady a zároveň priamo znížiť ceny niektorých obedových menu a jedál. To je náš verejný prísľub,“ povedal už skôr šéf reštauračnej skupiny Peter Štecko.
Za dovoz zaplatíme viac
Zatiaľ tak môžeme povedať, že nie je isté, či ceny v reštauráciách rovnako ako v obchodoch vďaka vládnym opatreniam klesnú. Ak si však jedlo objednáte cez niektorú z donáškových služieb, je pravdepodobné, že od začiatku budúceho roka za dopravu zaplatíte viac. Okrem iného za tým stojí zvýšenie DPH o tri percentuálne body pri preprave jedla, v rámci ktorej sa reštaurácie spoliehajú na externých partnerov.
Novotný z asociácie hotelov pripomína, že pri takomto či podobnom zvýšení nákladov hľadá podnikateľ spôsoby, ako optimalizovať. Podľa neho sa to stane aj v tom prípade. „Je potrebné vziať do úvahy aj etablovanosť platforiem, ako sú Bistro, Wolt či Bolt Food a ich potenciál priniesť reálny predaj gastroprevádzke. Vlastný rozvoz jedla môže byť lacnejšou alternatívou pre časť gastroprevádzok so správne nastaveným predajným algoritmom,” povedal šéf hotelierov.
Jarošová z Woltu zdôrazňuje, že spoločnosť nedokáže presne predpokladať ani ovplyvniť to, ako sa ceny jedla budú na platforme vyvíjať. Donášková služba však nepredpokladá, že by mali v reštauráciách klesať. „Konečná cena závisí od viacerých faktorov vrátane reakcie jednotlivých reštaurácií a poskytovateľov služieb. Okrem zmien v DPH môžu ceny ovplyvniť ďalšie nové náklady, ako napríklad zavedenie transakčnej dane,” priblížila hovorkyňa jednej z najväčších donáškových služieb na Slovensku.
Transakčnú daň považujú za problém aj „donáškari” zo spoločnosti Bistro.sk. „Je veľký predpoklad, že príde k zvýšeniu cien, a to nielen kvôli úprave DPH za rozvoz, ale zvýšená DPH spolu s inými opatreniami, ako je napríklad transakčná daň, spôsobí rast ostatných nákladov pre všetkých podnikateľov,” povedal Májek zo spoločnosti Bistro.sk, ktorej kuriéri dlhé roky dovážajú jedlo do slovenských domácností.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….