Česi boj o gigafactory nevzdali, aj keď im Volkswagen dal košom

Začiatkom roku 2021 Volkswagen oznámil, že plánuje do roku 2030 vybudovať v Európe šesť tovární na výrobu batérií, čím si zaistí dostatočné dodávky pre svoje elektromobily a zároveň sa pripraví na konkurenčný boj s ostatnými výrobcami elektrických áut, akým je napríklad americká Tesla.

Továrne plánoval Volkswagen spolu s partnermi a ich kapacita mala byť 240 gigawatthodín ročne. Možnými lokáciami pre tieto závody boli Španielsko, Portugalsko či Francúzsko a v regióne strednej Európy medzi inými aj Slovensko a Česko, pričom práve naši západní susedia boli pre veľkú investíciu najväčšími favoritmi. V marci 2023 však nemecká automobilka oznámila, že zrejme vybuduje menej fabrík na batérie a napokon projekt baterkárne v strednej Európe odsunula na neurčito.

Česi sa však nevzdávajú a batériovú gigafabriku chcú mať na svojom území za každú cenu. V marci tohto roku sa objavila informácia, že Česko chce prilákať investora na stavbu baterkárne za 200 miliárd českých korún do Moravskosliezskeho kraja. Má už pozemky, zatiaľ ale nie je jasné, s kým o investícii rokuje, malo však ísť o nadnárodnú spoločnosť z „demokratickej krajiny“.

Pozor Aktualita:  Volkswagen Taos: Hĺbkový facelift prináša modernejší dizajn a viac výkonu

Gotion - rýchlonabíjateľná batéria Čítajte viac Číňania vraj majú zázračnú batériu. Nabiť sa má za 10 minút

Následne bolo okolo tohto zámeru až doteraz ticho. Pred niekoľkými dňami však odprezentovali v Ostrave dve štúdie preverujúce možnosť výstavby gigafactory v Dolnej Lutyni na Karvinsku. Išlo o hotovú dopadovú štúdiu a prvé výstupy zo štúdie záplavového územia. Obe štúdie podľa zástupcov Štátnej investičnej a rozvojovej spoločnosti a Ministerstva priemyslu a obchodu ČR hovoria, že za dodržania určitých podmienok a kompenzačných opatrení je možné gigafactory v záplavovom území pri dolnolutynských rodinných domoch postaviť.

Obyvatelia sú však prevažne proti tomuto zámeru, výsledky spochybňujú a štúdie považujú za neúplné. O tom, či na Karvinsku nakoniec vznikne obrovská továreň na výrobu batérií do elektroáut, tak zrejme rozhodnú až výsledky štúdií skúmajúcich vplyv projektu na životné prostredie, teda EIA a SEA.

Pozor Aktualita:  ACEA chce odklad flotilových emisných limitov. Stellantis je rázne proti

Zaujímavé je, že štát meno veľkého investora stále tají. Neoficiálne sa však hovorí, že záujem postaviť v Česku gigafactory má Samsung a výrobu by v nej chcel v optimálnom prípade spustiť už v roku 2028.

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….