Elektromobily budú tiež ‘pľundrovať‘ planétu. Bez ťažby sa nikdy nezaobídu

V novom závode v Kuppenheime dokáže... Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz – závod na recykláciu batérii Kuppenheim V novom závode v Kuppenheime dokáže Mercedes-Benz získať z použitých batérií 96 % surovín. Za rok vyprodukuje 2 500 ton materiálu. To ale stačí len na výrobu batérií pre 5 000 elektromobilov. Jazdiť ich majú stovky miliónov. Koľko takýchto závodov budeme potrebovať?

Batérie sú Achillovou pätou elektromobilov. Problémy robia pri výrobe, ktorá produkuje enormné množstvo CO2, počas prevádzky, keďže degradujú a aj po svojej životnosti, keďže vyžadujú nákladnú recykláciu. A to nehovoríme o tom, že sú drahé, čo zvyšuje cenu elektromobilov a pritom im zaručujú asi polovičný dojazd v porovnaní s autami vybavenými spaľovacím motorom. Práve o týchto aspektoch, ktoré súvisia aj s ekológiou, výrobcovia áut neradi hovoria. Šéf dodávateľského reťazca automobilky Mercedes-Benz Jörg Burzer nám dal ale teraz nahliadnuť aspoň do sveta recyklácie. Príležitosťou bolo otvorenie nového závodu v nemeckom Kuppenheime na spracovanie použitých batérií.

Fabrika Surany Čítajte viac VIDEO: Ako vyzerá čínska baterkáreň zvnútra. Takú istú postavia na Slovensku

Je to vskutku špičkový podnik, pretože dokáže získať až 96 % surovín z existujúcich batérií. Ročne má vyprodukovať 2 500 ton kobaltu, medi, mangánu, niklu a lítia – čo je dosť pre približne 5 000 elektro­mobilov. Zdalo by sa teda, že v budúcnosti vznikne uzavretý kolobeh, v ktorom budú zo starých akumulátorov vznikať nové bez toho, aby sme museli ťažiť veľké množstvo ďalších vzácnych zemín, potrebných pre výrobu článkov. Nie je to ale tak. Podľa Burzera nedosiahne recyklácia batérií nikdy bod úplnej sebestačnosti. „Myslím si, že vždy budeme potrebovať 20, 30 alebo 40 % materiálu získaného z novej ťažby. A to aj keď bude recyklácia okolo roku 2040 v plnom prúde. Bez baní sa nezaobídeme,“ priznal.

Meď, mangán a lítium sa skladujú ako kvapaliny... Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz – závod na recykláciu batérii Kuppenheim Meď, mangán a lítium sa skladujú ako kvapaliny v obrovských sudoch, , zatiaľ čo kobalt a nikel pred regeneráciou a opätovným použitím kryštalizujú

Nároky na bane budú ale spočiatku enormné. „Musíte mať na trhu určité množstvo batérií, aby ste ich mohli začať recyklovať. Najprv ich teda musíte vyrobiť, a to zo surovín pochádzajúcich z ťažby, pretože inak nemáte čo recyklovať. Náš štandard životnosti batérií je osem až desať rokov, takže v recyklácii dôjde k určitému oneskoreniu. To znamená, že počas nasledujúcich troch, štyroch alebo piatich rokov budeme fungovať s nižšou kapacitou,“ vysvetlil Burzer. Automobilka sa pritom nebráni recyklácii batérií z elektromobilov konkurenčných výrobcov. Takto by dokázala lepšie vyťažiť kapacitu podniku.

Pozor Aktualita:  BMW: Nová trojka sa ‘spaľovákov‘ nevzdá. Budú vlastne dve

IMG 4790 Čítajte viac Česi boj o gigafactory nevzdali, aj keď im Volkswagen dal košom

Samotný proces recyklácie je zložitý a nákladný. Mercedes-Benz v závode Kuppenheime používa hydrometalurgickú technológiu, ktorá uprednostňuje skôr mechanické a chemické postupy než tepelnú energiu. Proces trvá približne dva dni a spotrebuje relatívne málo energie, pričom všetka energia pochádza z 350 kW solárneho panela na streche závodu v Kuppenheime. Recyklácia sa začína kontrolou stavu nabitia batérie pred jej vložením do drvičky. Výsledný materiál prejde cez mechanickú „práčku“, v podstate obrovské sito, potom prejde magnetmi, vysuší sa vo vákuu a putuje cez „filtračný lis“, ktorý funguje ako lis na kávu.

Pozor Aktualita:  Mercedes-Benz CLA: Detaily prezrádza sám šéf značky. Motory dodá Čína

volvo bateria Čítajte viac Batérie zlacneli od roku 2008 o 90 %. Prečo nie elektromobily?

Takto získaná „čierna hmota“ chemikálií sa rozpustí v kvapalnom roztoku a stlačí sa, aby sa odstránil grafit. Roztok sa následne neutralizuje pomocou amoniaku a peroxidu vodíka a znova sa lisuje, aby sa odstránili posledné stopy hliníka a železa. Nakoniec sa spracuje kyselinou sírovou, amoniakom a organickým rozpúšťadlom, čím sa získajú sírany medi, kobaltu, mangánu, niklu a lítia. Meď, mangán a lítium sa skladujú ako kvapaliny v obrovských sudoch, zatiaľ čo kobalt a nikel pred regeneráciou a opätovným použitím kryštalizujú. Dosiahnutie plánovanej kapacity 2 500 ton bude závodu trvať tri až štyri roky.

Pozor Aktualita:  Toto asi neprekvapí: Najhodnotnejšou automobilovou značkou na svete je Toyota

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….