O problémoch švédskeho výrobcu batérií pre elektromobily Northvolt, ktorý patril k najperspektívnejším a najvyzdvihovanejším európskym automobilovým start-upom, do ktorého v nádeji na vysoké zisky „naliali“ investori vyše 15 miliárd eur, sme písali už viackrát.
Jeho smelé rozvojové plány sa v súčasnosti rúcajú ako domček z karát, automobilky od neho dávajú ruky preč a investori sa začínajú obávať o svoje miliardy. Realita je však taká, že v minulom roku vykázal stratu 1,2 miliardy dolárov a v tom predošlom 285 miliónov dolárov. Výrobu sa im navyše stále nedarí poriadne rozbehnúť a preto napríklad BMW Northvoltu zrušilo objednávku batérií za 1,2 miliardy eur. Zrušenie objednávky súvisí aj s prevalením sa obrovského škandálu s bezpečnosťou.
Čítajte viac Škandál švédskeho Northvoltu: 26 ťažko zranených a 2 mŕtvi, prípady tutlali
Švédske úrady totiž v priebehu tohto roku na základe novinárskych zistení odhalili, že vo fabrike Northvolt Ett s viac ako 3 500 zamestnancami v severošvédskom meste Skellefteå prišlo od roku 2019 k 26 vážnym zraneniam, vrátane dvoch smrteľných úrazov. To je štatisticky úplný extrém, mnohé automobilové fabriky podobnej veľkosti fungujú totiž s takmer nulovým počtom vážnych zranení.
Northvolt na škandál a neschopnosť rozbehnúť výrobu v deklarovanom rozsahu a dodržať zmluvy zareagoval ozdravným plánom, ktorý zahŕňa prepúšťanie, odklad rozširovania švédskej fabriky, pozastavenie plánov na budovanie ďalších v Nemecku a Kanade, ktoré chcel stavať. Namiesto toho sa chystá podnikanie „zoštíhľovať“ a zefektívniť.
Na to však potrebuje peniaze, ktoré mu začínajú dochádzať. To, že Northvolt má vážny problém s likviditou, je verejným tajomstvom. Predstavitelia spoločnosti vrátane generálneho riaditeľa Petra Carlssona a spoluzakladateľa Haralda Mixa sľúbili, že zoženú nový kapitál na udržanie Northvoltu nad vodou. Spoliehali sa pritom aj na BMW, ktoré v ňom má menší podiel. Mníchovská automobilka však pred niekoľkými týždňami jednoznačne a veľmi jasne odmietla akékoľvek ďalšie investície do švédskeho výrobcu batérií.
Čítajte viac Bosch: V Nemecku prepustíme 7 000 ľudí. A to je len začiatok
Podstatne väčšiu sumu, vyše dve a pol miliardy eur, na viackrát investoval do Northvoltu nemecký koncern Volkswagen, ktorý je tak aj jeho najväčším podielnikom, vlastní 21 percent. No vyzerá to tak, že aj ten dáva od potápajúceho sa startupu ruky preč. Sven Fuhrmann, investičný riaditeľ skupiny Volkswagen, totiž oznámil, že sa chystá odstúpiť z predstavenstva švédskeho výrobcu batérií.
Túto informáciu potvrdil aj samotný Northvolt s tým, že pre agentúru Reuters povedal, že očakáva, že Volkswagen za neho nájde náhradu v predstavenstve. To sa však nemusí stať. Volkswagen na žiadosť o komentár okamžite neodpovedal. Pravdou je, že vzhľadom na vysokú investíciu je nemecký koncern voči Northvoltu v komplikovanejšej situácii, než BMW. Northvolt stále tvrdí, že potrebné zdroje na udržanie podniku zoženie, no konkrétny pri tom nie je.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….