Porsche si patentovalo 6-taktný motor! Prsty v ňom majú aj Rumuni

Spaľovacie motory možno ešte nepovedali posledné slovo. I keď v Európe s nimi skoncujeme v roku 2035, v iných regiónoch budú hrať dôležitú úlohu ďalšie desaťročia. Zastaviť ich vývoj je preto krátkozraké. Myslí si to aj Porsche, ktoré okrem snahy presadiť syntetické palivá, minimálne pre kultové Porsche 911, zvažuje pre spaľovacie motory úplne nové technické riešenia. Patent, ktorý objavil web Autoguide, je doslova neuveriteľný. Porsche v ňom popisuje 6-taktný spaľovací motor. Ten by úplne zmenil pohľad na princíp, ktorý poznáme v podstate od úplných počiatkov spaľovacích motorov. K bežným taktom – sanie, kompresia, expanzia a výfuk – by pridal ďalšie dva.

Porsche Taycan Turbo S - 2020 Čítajte viac Porsche Taycan má problém s brzdami. Zvolávačka viazne

Samozrejme, vyžaduje si to úplnú zmenu konštrukcie. Podľa patentových snímok ide najmä o zmenu v kľukovom systéme, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s Technickou univerzitou Cluj-Napoca v Rumunsku. Kľukový hriadeľ by sa v tomto motore pohyboval v prstenci, takže jeho pohyb by pripomínal pohyb spirografovej detskej hračky. Vďaka tomu by motor rotáciou kľukového hriadeľa vytváral počas cyklu dve rôzne horné úvrate (TDC) a dve rôzne dolné úvrate (BDC). A to podľa polohy voči prstencu. Na dokončenie celého cyklu by potreboval kľukový hriadeľ 1 080 stupňov. A kde sú tie dva takty navyše?

V porovnaní s bežným 4-taktným motorom by mal... Foto: Porsche

Porsche – 6-taktný motor V porovnaní s bežným 4-taktným motorom by mal 6-takt kľukový hriadeľ umiestnený v prstenci. Jeho poloha voči prstencu by potom vytvárala dve špecifické úrovne hornej úvrate. Menil by sa tým aj kompresný pomer.

Motor by medzi taktami sania a výfuku absolvoval dve kompresie a dve expanzie. Celý cyklus by teda prebiehal nasledovne – sanie, kompresia, expanzia, kompresia, expanzia, výfuk. Medzi druhým a tretím zdvihom a následne medzi štvrtým a piatym by motor dosiahol vyššiu hornú úvrať. Medzi šiestym a prvým zdvihom by zasa piest dosiahol nižšiu hornú úvrať. Aby to celé fungovalo, musí byť piest spojený s planétovým kolesom pomocou ojnice. Planétové koleso prenáša následne silu na prstenec a otáča sa v ňom. Práve jedinečné excentrické usporiadanie spojovacieho prvku na planétovom kolese umožňuje piestu dosiahnuť špecifikované úvrate v rôznych polohách.

Pozor Aktualita:  Čínske hotely zakazujú parkovanie elektrických áut v garážach

Porsche Cayenne - 2025 Čítajte viac Porsche Cayenne: Motora V8 sa nevzdá. Ani po nástupe štvrtej generácie

Porsche počíta s tým, že valec by mal tiež vyplachovacie otvory a ventily, ktoré by riadili prietok zmesi vzduchu a paliva a výfukových plynov. Systém nevylučuje ani mechanizmy na úpravu kompresného pomeru a časovania, čím by sa ďalej zvyšovala účinnosť spaľovania. Rovnako otvorená je možnosť spaľovania syntetických palív alebo dokonca spaľovania vodíka. Porsche predpokladá, že vďaka zdvojeniu kompresie a expanzie by mal motor vyšší výkon a čistejšie emisie. Nový 6-taktný princíp je možné aplikovať na 3-valce alebo motory s ich násobkami, či už v podobe motorov V6 alebo plochých 6-valcov. Uvidíme, či Porsche pokročí od patentu ku konštrukcii takéhoto revolučného motora.

Pozor Aktualita:  Chcete ušetriť? Kúpte si 365-dňovú diaľničnú známku do konca decembra

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….