Škrabance na laku: Niektoré odstránite aj sami. Naozaj pomôže zubná pasta

Občas to ide aj bez návštevy servisu. Opravu... Foto: ADAC

ADAC – oprava škrabancov Občas to ide aj bez návštevy servisu. Opravu zvládnete, len treba dodržať postup.

Namiesto drahej opravy v servise môžete niektoré zo škrabancov naozaj opraviť sami, a to bez špeciálnych znalostí. Stačí trochu trpezlivosti, správne nástroje a presné postupy. Záleží však na rozsahu poškodenia, najmä na hĺbke ryhy. Ak sa farba škrabanca zhoduje s farbou laku, je to hračka. Horšie je, ak má škrabanec inú farbu, čo znamená, že poškodenie preniklo až do základného náteru. Ešte horšie je, ak ryha ide až na plech. V takom prípade by ste mali ísť s autom čo najskôr do dielne, pretože hrozí korózia.

Na povrchové škrabance stačí leštenie

V prípade jemných škrabancov by mohlo stačiť preleštenie bežne dostupným leštidlom na autá. Obsahuje mikroskopické brúsne čiastočky, ktoré vyhladzujú ryhu, vyplnia malé priehlbiny, a tým škrabanec zakryjú tak, že nie je takmer alebo vôbec viditeľný. Poškodené miesto najprv dôkladne očistite teplou vodou alebo penovým autošampónom, aby ste zabránili vtieraniu čiastočiek nečistôt do laku. Hrubšie nečistoty treba najskôr navlhčiť a potom vystriekať.

Povrchové škrabance sa dajú zvyčajne ľahko... Foto: ADAC

ADAC – oprava škrabancov Povrchové škrabance sa dajú zvyčajne ľahko zakryť brúsnou pastou.

Následne škrabance očistite liehom a vatovým tampónom, aby ste odstránili aj tie najmenšie nečistoty. Miesto nechajte usušiť alebo utrite mäkkou, čistou handričkou, najlepšie z mikrovlákna. Až potom naneste leštiacu pastu na malé segmenty škrabanca a krúživými pohybmi ju zapracujte do povrchu. Po aplikácii pasty zotrite zvyšky mäkkou handričkou. Dávajte pozor, pasta totiž rýchlo schne.

Leštiace zariadenie dodáva opravenému laku opäť... Foto: ADAC

ADAC – oprava škrabancov Leštiace zariadenie dodáva opravenému laku opäť krásny lesk.

Pri hlbších poškodeniach laku, kde už nestačí jednoduché leštenie, môže byť riešením opravná súprava. Tieto súpravy, ktoré sú dostupné v predajniach autodoplnkov, obvykle obsahujú rôzne leštidlá, šmirgľový papier a leštiace handričky. Po dôkladnom vyčistení, ako už bolo uvedené, aplikujte prípravky zo súpravy presne podľa návodu a postupne ich zapracujte do povrchu laku.

Pozor Aktualita:  Česi a Taliani idú spoločne bojovať proti ‘brutálnym‘ emisným pokutám

Na stredné a hlboké škrabance sú tu pomôcky

Ak škrabanec preniká až do farebnej vrstvy či dokonca na kov, môže byť účinným riešením retušovacie pero. Ponúkajú ich priamo výrobcovia áut, preto zodpovedajú farebnému kódu auta. Trojmiestny číselný kód sa zvyčajne nachádza na kovovom štítku alebo nálepke, napríklad pod kapotou, na vnútornej úzkej strane dverí vodiča, pod krytom kufra alebo v návode na obsluhu. Po dôkladnom očistení poškodenej oblasti naneste niekoľko kvapiek retušovacieho pera na priloženú gumenú špachtľu a opatrne ju pretiahnite cez škrabanec.

Vhodnou pomôckou je aj retušovacie pero. Foto: ADAC

ADAC – oprava škrabancov Vhodnou pomôckou je aj retušovacie pero.

Po zaschnutí farby je možné prebytočnú farbu odstrániť pomocou tekutej opravy laku a leštiacej handričky. Po oprave každého typu škrabanca je vhodné naniesť na ošetrené miesto finálnu vrstvu ochranného vosku. Táto vosková vrstva chráni lak pred nepriaznivými vplyvmi prostredia a predĺži jeho životnosť. Aj keď oprava škrabancov vyžaduje určitú zručnosť a trpezlivosť, výsledok môže byť prekvapujúco dobrý, ak sa budete držať uvedených odporúčaní a postupov.

Pozor Aktualita:  Goggle chce patent na systém, ktorý by prevzal riadenie aj proti vôli vodiča

Domáce recepty veľmi nefungujú

Známym trikom, ako nahradiť drahé profesionálne leštidlo, je použiť bežnú zubnú pastu. Fungovať to môže, ale aj nemusí. Ak nie sú abrazívne častice dostatočne jemné, poškodia lak ešte viac. Navyše chýba prípravok, ktorý k leštidlu zväčša dostanete na finálnu úpravu opraveného miesta. Veľmi zlý nápad je použiť lak na nechty. Okrem toho, že je mimoriadne ťažké trafiť presný odtieň, táto korekcia nie je trvalá. Lak sa časom drobí alebo pri vysokých teplotách roztečie. Takže lepšie je ho nepoužiť. Azda len pri hlbokých škrabancoch, ale len do času, kým nenavštívite lakovača. Ak ich totiž včas neopravíte, toto miesto začne hrdzavieť, čím sa vystavujete oveľa drahšej oprave.

Pozor Aktualita:  Nekonečná kauza Takata: Opel kvôli airbagom zvoláva 6 miliónov áut

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….