Jaguar má dobré časy dávno za sebou. Značke sa naposledy darilo, keď na trh uviedla SUV F-Pace. To ale bolo pred dekádou. Potom sa rozhodla, že postupne vyradí z ponuky autá so spaľovacími motormi a nahradí ich elektromobilmi. Aj pod tlakom bývalej vlády Borisa Johnsona, ktorý chcel, aby Veľká Británia zakázala predaj „spaľovákov“ už v roku 2030, teda o päť rokov skôr ako krajiny Európskej únie. Hoci nakoniec Spojené kráľovstvo termín posunulo, Jaguar svoje plány na rozdiel od mnohých iných výrobcov nerevidoval. Dostal sa tak do nezávideniahodnej situácie. Nielenže stále nepredstavil nové elektromobily, ale na domácej pôde už zastavil aj predaj tých spaľovacích. Nedokáže totiž splniť ani súčasné britské požiadavky na transformáciu.
Krajina za kanálom La Manche totiž od tohto roka vyžaduje, aby každá automobilka, prítomná na britskom trhu, dosiahla 22 % podiel bezemisných vozidiel. Súčasný priemer je však len 18 percent. Samozrejme, Jaguar, s jediným elektromobilom I-Pace, ktorý je kvôli svojmu veku a cene dávno nekonkurencieschopný, je na tom oveľa horšie. Automobilka tak oznámila, že od 11. novembra nebude predajcom vo Veľkej Británii dodávať žiadne nové vozidlá. Všetky Jaguare, ktoré ešte zostali na skladoch, sú odteraz podľa hovorcu značky klasifikované ako ojazdené, bez ohľadu na počet najazdených kilometrov. Je to ale len začiatok konca, pretože Jaguar už tento rok ukončil výrobu sedanov XE a XF a tiež športových modelov F-Type.
Čítajte viac ACEA: Jaguar v EÚ ďalej prudko padá, predaje rastú Číňanom
Od decembra zastaví aj výrobu SUV E-Pace a I-Pace v rakúskom Gratzi. Zostávajúca produkcia sa ešte bude dopredávať, ale opäť nie vo svojej domovine. To znamená, že britskí zákazníci budú prvýkrát od druhej svetovej vojny bez akýchkoľvek nových Jaguarov. A nielen oni, pretože, ak prestane Jaguar vyrábať prakticky celý sortiment, nedostane sa ani na tých ostatných. A čo namiesto týchto áut príde? Nuž nič. Je to totálne manažérské zlyhanie. Sľubované elektromobily sa ukážu najskôr v lete 2026, teda o dva roky. O tom, že Jaguar vôbec žije, nás má dovtedy presvedčiť akýsi elektrický koncept, ktorý sa predstaví 2. decembra v Miami. To je tragicky málo. Šéf značky Adrian Mardell toto vákuum ospravedlňuje svojským spôsobom.
Čítajte viac Jaguar zo svojho portfólia vyradí 5 modelov s ‘nulovým ziskom’
„Aby ste boli úspešní na akomkoľvek trhu, ale najmä na novom trhu elektromobilov, naozaj nemôžete robiť žiadne kompromisy s modelom, ktorý uvediete,“ povedal Mardell novinárom na stretnutí 8. novembra pri zverejnení obchodných výsledkov. Takže Jaguar má využiť čas na dokonalý produkt. V podstate to ale znamená, že bezpečnejšie je podľa neho nevyrábať prakticky nič. Spoločnosť JLR, kde patrí aj Land Rover bude dovtedy produkovať výlučne SUV F-Pace vo Veľkej Británii, ale len na export. A to iba do prvého štvrťroka 2026. Veľa šancí na znovuzrodenie nevidíme. Mardell totiž zároveň dodal, že „JLR zváži, koľko investuje do elektrifikácie Jaguaru“. „Naša investícia bude úmerná veľkosti, rozsahu a príležitostiam, ktoré v tomto biznise v súčasnosti vidíme,“ povedal. Má to byť menej ako pred 10 rokmi.
To len dokazuje, že žiaden revolučný elektromobil v roku 2026 neuvidíme. Bude len jeden z mnohých a vystavených obrovskej konkurencii. Nevieme o tom, že by mal Jaguar vo výhľade prelomovú elektrickú architektúru, čosi čo by zmenilo pravidlá hry, alebo, že by sa spojil pri vývoji s iným výrobcom, pre zníženie nákladov. Úspech zaručený teda rozhodne nemá. Napokon, presvedčiť o tom sa mohol Jaguar už pri elektrickom I-Pace, ktorého odbyt zďaleka nenaplnil očakávania, hoci v čase uvedenia na trh v roku 2018 patril k najlepším elektromobilom. Jeho odbyt sa počíta celosvetovo skôr v tisícoch, než desať tisícoch kusov ročne. Ani to ale Jaguar neodradilo od zničujúceho plánu stať sa čistou elektromobilkou.
Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….