Test: Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i – konečne bez chýb a za slušné peniaze

Yaris Cross nie je na trhu žiadnym nováčikom. Predstavil sa už pred troma rokmi. Lenže teraz tu máme jeho modernizovanú verziu. A tá sa rodila na základe spätnej väzby od zákazníkov. Naozaj vypočula Toyota ich želania? To sme zisťovali v teste Yarisu Cross AWD-i s novým výkonnejším hybridným systémom Hybrid 130. Do rúk sa nám navyše dostal v „limitke“ Premiere Edition, ktorá prezentuje maximum toho, čo vám toto kompaktné SUV môže ponúknuť. To podstatné sa ale nezmenilo. Yaris ostáva naďalej tým najkomplexnejším SUV vo svojej triede. Konkurenčné „predokolky“ typu Renault Captur, Seat Arona, VW T-Cross či Kia Stonic sa mu rovnať nemôžu. Na SUV sa totiž len hrajú. Asi sa netreba čudovať, že za tri roky predaja je najúspešnejším modelom vo svojej triede a dokonca najpredávanejšou Toyotou v Európe.

Toyota Hilux Hybrid 48V - 2024 Čítajte viac Toyota Hilux Hybrid: Drsný pikap si pomáha ‘kvapkou‘ elektriny

„Off-road“ v malom formáte

Toyota nechcela riskovať a na dizajne uskutočnila len kozmetické zmeny. Tou najväčšou je práve nová edícia Premiere Edition, ktorá prináša špecifické 18-palcové disky s 5-lúčovým dizajnom a exkluzívnu farebnú kombináciu laku karosérie – sivú khaki s kontrastnou čiernou strechou. Ak by vám tento odtieň náhodou nesedel, máte na výber ďalšie možnosti. V každom prípade naďalej udivuje, ako sa Toyote podarilo na takom malom formáte vytvoriť neuveriteľne robustné auto. Len sa pozrite na nekompromisne vysokú a kolmú masku, vysoko situovanú kapotu, mohutný pontón, hranaté blatníky, plastovú ochranu spodných partií karosérie či rovnako robustne spracovanú zadnú časť so širokými stĺpikmi. Spomínané 18-palcové disky by sa „uživili“ aj na Toyote RAV4. Pritom hovoríme o aute, ktoré má rázvor náprav 2 560 mm, zhodný s bežným Yarisom.

Novinka zdedila skromný rázvor náprav z Yarisu.... Foto: Ľuboš Pilc

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i – test 2024 Novinka zdedila skromný rázvor náprav z Yarisu. Má len 2 560 mm. Zato narástla vo všetkých ostatných smeroch. Cross je až o 90 mm vyšší a má tiež o 25 mm väčšiu svetlú výšku podvozka (170 mm). Prekvapuje aj svetlou výškou.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i - test 2024

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i - test 2024

V porovnaní s ním je ale verzia Cross o 240 mm dlhšia, o 20 širšia a až o 90 mm vyššia. Svetlou výškou podvozka Yaris Cross tak trochu klame. Prahy sú naozaj extrémne vysoko, ale v skutočnosti, pravdepodobne kvôli výfuku, je najnižšia časť len 170 mm nad asfaltom. Na SUV tohto typu to ale nepochybne stačí. S Yarisom Cross sa nemusíte báť prašných ciest a už vôbec nie obrubníkov, o čo sa starajú krátke previsy a nábehové uhly ako na veľkých SUV. Premiere Edition sa môže pochváliť aj striebornými vložkami v nárazníkoch, ktoré tomuto „krpcovi“ prepožičiavajú ešte off-roadovejší zjav. Dospelý charakter mu pridávajú aj projektorové LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu a zadné DRL svetlá. Za príplatok si môžete dokonca dopriať matrixové reflektory. Takže Toyota nešetrila ani na technológiách.

Vzadu zaujme Yaris Cross dynamicky tvarovaným... Foto: Ľuboš Pilc

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i – test 2024 Vzadu zaujme Yaris Cross dynamicky tvarovaným stĺpikom aj úzkymi svetlami, prepojenými reflexnou lištou. Verzia Premiere Edition pridáva tmavé okná či strieborné vložky v nárazníkoch.

„Dospelák“ aj v kabíne

Veľmi seriózne pôsobí aj interiér. Nastupuje sa doň vďaka vyššej streche komfortne, ale po zatvorení dverí rýchlo zistíte, že Cross nedokáže celkom utajiť príslušnosť k Yarisu. Ten patrí k najmenším modelom v triede, čo predstavuje limity aj pre Cross. Kým na výške má výhodu, v šírke cítite isté obmedzenia, i keď ploché boky karosérie vytvárajú solídnu rezervu. Navyše je kabína spracovaná veľmi robustne. To síce „off-roadovej“ povahe Crossu svedčí, ale zároveň zvyšuje pocit stiesnenosti. Neprispievajú k tomu ani široké predné stĺpiky a to isté platí o predsunutej streche, limitujúcej výhľad na semafory. Ak to porovnáme napríklad s Hondou Jazz Crosstar, pôsobí Yaris Cross ako o triedu menšie auto. Na druhej strane oceňujeme pohodlné sedadlá, perfektný volant aj kvalitu použitých materiálov. „Dospelácku“ atmosféru verzie Premiere Edition zvýrazňuje čierny strop či špecifické čalúnenie sedadiel, kombinujúce textil a umelú kožu.

Interiér pôsobí robustne a dospelo, ale... Foto: Ľuboš Pilc

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i – test 2024 Interiér pôsobí robustne a dospelo, ale priestorom veru neoplýva. Oceňujeme však nový infotainment v kombinácii s dostatočným počtom hardvérových ovládačov.

Toyota - nové spalovacie motory 2024 Čítajte viac Toyota vyvíja 4-valec s výkonom 600 koní. Hádajte, kde by mohol debutovať?

Pozor Aktualita:  Vnuk Chryslera chce značku zachrániť z ‘pazúrov‘ Stellantisu

Paradoxom ale je, že kým veľkú časť palubnej doky tvorí mäkčený plast a mäkkým materiálom je potiahnutá aj kaplnka prístrojového panela, výplne dverí sú tvrdé, dokonca aj v oblasti lakťovej opierky. Toyota to mala urobiť presne naopak. Najzásadnejšou zmenou v kabíne je však nový infotainment. Začína sa to prístrojovým panelom s uhlopriečkou 12,3-palca s neporovnateľne lepšou grafikou. Posun v tomto smere cítiť aj z dotykovej obrazovky, ktorá vo vyšších úrovniach vybavenia narástla na 10,5-palca. Prišla síce o jeden otočný ovládač, ale v menu sa dá pohybovať pomerne rýchlo vďaka vertikálnej lište s ikonami najpoužívanejších funkcií – navigácie, komunikácie, nastavení. Na hardvér ale Yaris Cross rozhodne nezanevrel. Naopak, na dnešné časy je ho tu požehnane. Nehovoríme len o vynikajúcom samostatnom paneli automatickej klimatizácie.

Vzadu priestorové zázraky nečakajte. Pohodlne... Foto: Ľuboš Pilc

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i – test 2024 Vzadu priestorové zázraky nečakajte. Pohodlne sa tu budú cítiť skôr deti než dospelí. Ale na kratších trasách to neprekáža.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i - test 2024

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i - test 2024

Pozor Aktualita:  Vláda už schválila zvýšenie ceny ročnej diaľničnej známky na 90 eur

Tlačidlá nájdete aj na volante či na stredovej konzole, kde je ovládač jazdných režimov, terénnych módov a parkovacej brzdy. Skvelá je aj klasická radiaca páka prevodovky. Už menej poteší chaos v rozmiestnení niektorých ďalších ovládačov. Napríklad vyhrievanie čelného okna a volantu je spolu s ovládaním automatického režimu diaľkových svetiel, deaktivácie ESP, zobrazenia okolia vozidla a ovládania zadného veka doslova ukryté v ľavej spodnej časti palubnej dosky. Vyhrievanie sedadiel je zas umiestnené na stredovej konzole. Oceňujeme množstvo odkladacích priestorov. Do dverí sa vojdú litrové fľaše, menšie nápoje majú miesto pod stredovou lakťovou opierkou. Len schránka pred spolujazdcom má miniatúrne rozmery. Pôvodnú „poličku“ na mobil pod displejom Toyota, bohužiaľ, zrušila, zato má miesto spolu s indukčnou nabíjačkou a dvojicou USB-C portov v stredovej konzole.

Kufor bez zázrakov

Vzadu priestorové zázraky od Yarisu Cross nečakajte. Už prístup k zadným sedadlám je pomerne komplikovaný a miesto na nohy je len priemerné. Tu Cross jednoznačne stráca v porovnaní s konkurenciou. Škoda, že Toyota nevyužila príležitosť a keď už išla do takej rozsiahlej prestavby Yarisu, nepredĺžila aj rázvor náprav. Nepomáhajú ani pomerne kolmé operadlá či šírka, ktorou nedáva Cross šancu viac ako dvom cestujúcim. V kufri, do ktorého sa dostanete komfortne vďaka elektricky ovládaným dverám, je 320 litrov. Nie je to zlé, no na druhej strane je to o 77 litrov menej v porovnaní s verziou bez pohonu AWD. Pod dnom sa totiž muselo nájsť miesto pre druhý elektromotor aj pre priestorovo náročnejšie nezávislé zavesenie zadných kolies.

Kufor má normálne nadštandardných 390 litrov.... Foto: Ľuboš Pilc

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i – test 2024 Kufor má normálne nadštandardných 390 litrov. Lenže verzia s pohonom AWD-i sa musí vzdať až 77 litrov. Kvôli elektromotoru a priestorovo náročnejšiemu zaveseniu kolies. Niečo za niečo…

Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i - test 2024 Čítajte viac Test: Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i – ‘superkupé‘ po japonsky

Pozor Aktualita:  Železnice sú v prípade povodňovej situácie na Slovensku aktívne! Monitorujú počasie a vykonávajú opatrenia

Mäkké vrchné plató je skôr výhodou, pretože mu nevadí, ak toho do kufra dáte viac, než je jeho „normou“. A potom je tu vskutku ojedinelé riešenie zadných operadiel. Tie sú totiž delené v pomere 40 : 20 : 40, ako v prémiových modeloch vyšších tried, čo zlepšuje variabilitu. Navyše, po sklopení vzniká vodorovná podlaha. Pod dnom sa nachádza plastová schránka na povinnú výbavu a lepiacu súpravu. Okolo nej je ešte zopár užitočných litrov na menšie predmety, ale už s plechovým dnom. Chýbali nám trošku praktické háčiky po bokoch batožinového priestoru, napríklad na uchytenie nákupnej tašky, tento detail by Yarisu Cross rozhodne prospel. No a na rezervné koleso zabudnite.

Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….