Donald Trump chce presadiť voľnejšie predpisy v ochrane životného prostredia s cieľom podporiť americké automobilky. Tŕňom v oku mu je najmä Kalifornia, ktorá má od roku 1968 právo určovať vlastné zákony v oblasti emisií. Spôsobené to bolo špecifikami tohto štátu, ktorý bojoval desaťročia s dopravným smogom. Kalifornia trpí zničujúcim „koktailom“ teplého podnebia, hôr a údolí, ktoré zachytávajú znečisťujúce látky z 36 miliónov vozidiel. Preto sú v Kalifornii zákony v oblasti ochrany ovzdušia najprísnejšie zo všetkých amerických štátov. A je úspešná. V ďalších 17 amerických štátoch prevzali totiž aspoň jeden z jej štandardov.
Trump sa však už zaviazal blokovať schopnosť Kalifornie prijímať vlastné emisné predpisy v oblasti dopravy. Štát sa preto pripravuje na regulačnú bitku o práva na ochranu ovzdušia. Je to ale aj veľká neistota pre samotných výrobcov áut. „Pozerajú sa na investície v hodnote miliárd dolárov do čistých technológií, udržateľnosti, vozidiel s nízkymi emisiami a snažia sa prísť na to, čo robiť,“ hovorí Robert Fisher, vedúci domény elektrifikácie v poradenskej spoločnosti SBD Automotive. Je ťažké investovať, ak je spochybňovaný záväzný právny rámec.
Čítajte viac Trump desí európske aj japonské automobilky. Všetko chce vyrábať v USA
Kalifornia je momentálne pripravená prijať ešte počas Bidenovho mandátu nové ambiciózne predpisy Advanced Clean Cars II, ktoré upravujú emisie ľahkých a stredne ťažkých vozidiel od roku 2027 a tiež predpisy Advanced Clean Fleets, čo sú normy, ktoré platia pre veľké flotily vo vlastníctve štátu a samosprávy. Ak to Bidenova administratíva nestihne, mohla by ich nová Trumpova odmietnuť. Ďalším spôsobom by bolo pokúsiť sa úplne odstrániť autonómiu Kalifornie v oblasti emisií. A o to Trumpa nenechá ľahostajným. Veď už počas svojho prvého prezidentovania zrušil v septembri 2019 kalifornskú výnimku.
Čítajte viac Trump v Michigane: Elektromobily ‘predstavujú smrť amerických automobiliek‘
V reakcii na to podala Kalifornia a 22 ďalších amerických štátov žalobu na Agentúru pre ochranu životného prostredia EPA. Joe Biden opäť Kalifornii vrátil jej práva. Navyše automobilky BMW, Ford, Honda a Volkswagen uzavreli dohodu s Kalifornskou radou pre vzdušné zdroje (CARB), že budú bez ohľadu na právne predpisy pokračovať v ekologickejšom štandarde spotreby paliva 51 míľ na galón namiesto Trumpom presadzovaného štandardu 37 míľ na galón. „Tieto dohody hovoria o tom, že čokoľvek sa stane, požiadavky splníme,“ povedala Stephanie Brinley, šéfka AutoIntelligence pre S&P Global Mobility.
Trump však bude mať silný vplyv vďaka EPA, do ktorej chce zakrátko nominovať bývalého newyorského kongresmana Lee Zeldina. Podľa Trumpa „zabezpečí spravodlivé a rýchle deregulačné rozhodnutia, ktoré budú prijaté tak, aby uvoľnili silu amerických podnikov“. Environmentalisti sú nomináciou pobúrení. Ben Jealous, výkonný riaditeľ klubu Sierra, povedal, že rozhodnutie vymenovať „nekvalifikovaného Zeldina, ktorý je proti úsiliu chrániť čistý vzduch a vodu, odhaľuje zámery Donalda Trumpa opäť predať zdravie Ameročanov znečisťujúcim firmám“.
Dávame do pozornosti Zapojte sa do kvízu a vyhrajte CUPRA na víkend! Celý článok tu: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ Môžete tu mať napríklad vo forme spätného odkazu viac :Ceny reklamy
….